Na silné "mašiny" nově až od 24 let

2. září 2009

Hrozivé statistiky mrtvých motorkářů na evropských silnicích rozhoupaly úředníky Evropské komise k akci. Vypadá to, že prevence v podobě různých televizních spotů mladé řidiče neodradí od riskantní jízdy na silných strojích, a tak přistoupili k tvrdším metodám. Jednoduše mladým lidem znesnadnili přístup k řidičským průkazům na nejsilnější motorky. A týká se to i České Republiky.

Pokud vám ještě není 24 let a přemýšlíte o řidičáku na silnou motorku, měli byste si pospíšit a začít hledat autoškolu. Od roku 2010 se totiž změní pravidla k získání ŘP na motorky.

"Současný stav je takový, že získat řidičský průkaz na nejvyšší kubaturu nad 25 kilowat může každý, komu je alespoň 21 let. Nově by na motorku s nejvyšším výkonem mohli bez předchozí praxe usednout pouze lidé starší 24 let. Mladší by se museli prokázat dvouletou praxí na nižší kubatuře," vysvětluje Jakub Ptačinský z Ministerstva dopravy.

Pokud už tedy brázdíte silnice s něčím slabším, můžete být v klidu. Řidičský průkaz na velkou motorku dostanete dříve než ve 24 letech. A proč to všechno? Důvody jsou hned dva.

"Prvním je fakt, že už několik let stoupá počet nehod, na kterých se podílejí řidiči nejsilnějších motocyklových kubatur. Druhým důvodem je existence evropské směrnice číslo 126 z roku 2006. Nutí nás tato opatření implementovat do našeho právního řádu do roku 2010," uvádí Ptačinský.

To ale není vše. Zvedá se i věková hranice pro získání řidičáku na skútr. Pokud vám bude 15 let a těšíte se na nějaký ten malý skútr, nechte si zajít chuť. Ještě rok budete muset šlapat do pedálů.

"Novela neomezí přístup jen k nejsilnějším motorkám, ale dotkne se i nejrozšířenějších skútrů, které jsou hitem poslední doby. Na motocykl o obsahu do 50 ccm by nově mohli usednout řidiči až od 16 let, nikoliv od 15 let, jak je tomu v současné době," říká Jakub Ptačinský.

A ještě nejsme u konce. Novela totiž zásadně změní i výuku jízdy na motorce v autoškolách.

"Ve spolupráci s dopravní policií začínáme připravovat materiál, který by se zabýval změnou vyhlášky o autoškolách a změnou výuky tak, aby byla kvalitnější a více reagovala na aktuální trendy," dodává Ptačinský.

Co si pod tím představit? Nově by například instruktor neměl jezdit na jedné motorce s žákem, ale vše sledovat zpovzdálí z auta. Zpřísnit by se měly i zkoušky.

Jestli nová pravidla sníží smutné statistiky na silnicích, ukáže až čas. Doufejme, že tomu tak bude.

autor: bob
Spustit audio