Nauč se brzdit a přežiješ
Od začátku prázdnin se podle předběžných policejních statistik nehod zabilo na silnicích 25 motorkářů. Další leží v nemocnicích ve vážném stavu. Pokud to dáme do kontextu s kilometrovým průběhem osobních aut a motorek, vyjde nám, že jde o naprosto katastrofální výsledek.
Ještě horší je, že vysoký počet zabitých motorkářů není nic neobvyklého. Za vším stojí kombinace faktorů. Povrch silnic, na který jsou z principu motorky citlivější než auta, v Česku nestojí za nic. Provoz se každý den zahušťuje - ať už novými auty nebo motorkami - a pravděpodobnost nehody tak statisticky stoupá. Svou roli hraje také způsob užívání motorek - jsou to prostředky k „odreagování se“.
„Jestliže motocyklisté jezdí ve stylu easy rider a kochají se krajinou - jako přirovnání můžeme použít roli doktora z filmu Vesničko má středisková - následuje pád,“ říká Míra Lisý, kaskadér a instruktor bezpečné jízdy.
Z pádu z motorky si člověk skoro vždy odnese nějaké zdravotní následky. „Jezdím soustředěný, jako když jedu závod. Potom lze náhlou nebezpečnou situaci, jako například špatný povrch silnice, padající kamení nebo vběhnuvší zvěř na vozovku, zvládnout mnohem lépe.“
Další oblast, kterou motorkáři neuvěřitelně podceňují, je ovládání motorky. Každý umí přidat plyn, ale efektivně a prudce brzdit zvládne málokdo. Kromě adheze totiž musíte řešit i stabilitu - vše samozřejmě s důrazem na maximální efektivitu. „Správné použití brzd by mělo být v poměru 70:30 ve prospěch přední brzdy.“
Motorkáři většinou vědí, že přední brzda je efektivní, ale bojí se ji používat. Nechtějí zažít podklouznutí předního kola. „Většinou přeženou míru použití přední brzdy, následuje prokluz předního kola, a pokud motorku neudrží pevnými rameny, následuje pád na přední kolo. To stejné platí i o zadní brzdě. Pokud motorkář stiskne nožní brzdu naplno, nastává smyk a motorka se dá mnohem hůř kontrolovat.“
Efektivní brzdění - vždy s vymáčknutou spojkou, pochopitelně - je něco, co se musíte systematicky učit. Jedině tak budete v krizové situaci jednat správně.
„Doporučil bych vybrat vhodné parkoviště s kvalitním povrchem bez smýkavého materiálu a tam začít zkoušet. Nejprve zkuste prudce zabrzdit přední brzdou v pomalé jízdě a s nohama na zemi. Prokluz předního kola sice nastane, ale díky spuštěným nohám byste měli rovnováhu udržet. Potom postupně zvyšujte rychlost, ale mějte na paměti, že v rychlosti kolem 40 nebo 50 km/h už je pád z motorky velmi nebezpečný. Používejte tedy brzdy s citem.“
A ještě jedna věc - obecně sice platí, že řidič má být na motorce uvolněný, ovšem při brzdění jsou extrémně důležitá takzvaná pevná ramena a pevně zapřené ruce. Jinak prokluz předního kola skončí pádem.
„Jezdec by určitě měl být na motorce uvolněn, ale pokud je uvolněn při krizovém brzdění, povolí mu buď pravá, nebo levá strana. Smyk - například prokluz předního kola na jednu až dvě sekundy v 80kilometrové rychlosti - se dá ustát právě pevnými rameny. Jestliže povolí jednu ruku, zkříží se mu řídítka a následuje pád,“ radí Míra Lisý.
Ve velké výhodě jsou v tomto směru majitelé strojů s ABS, kde můžete páčku brzdy zmáčknout a držet rovnou naplno, prokluz a smyk za vás hlídá elektronika.