Naučíme vás řídit motorku
Nedávno jsme vám líčili, že začíná přibývat zájemců o kurzy bezpečné jízdy na motorce. Trvají zhruba čtyři hodiny, vyjdou asi na tisíc korun a pořádají se na letišti v Hořovicích. Existují sice také kurzy v Sosnové, v Mostě a v Brně, ovšem na nich jde spíš o výuku sportovní jízdy na okruhu. A i kdyby, tři místa pro celou Českou republiku není zrovna hodně. Proto jsme tu s malým rozhlasovým rychlokurzem.
Samozřejmě, osobnímu dohledu zkušeného instruktora se nemůžeme vyrovnat, a tak nelze očekávat, že by tato mini lekce měla nějaký extra efekt. Na druhou stranu, lepší něco než nic. A i kdybychom měli pomoci jen jednomu méně zkušenému motorkáři, budeme spokojeni. Lektorem nám bude Jiří Pánek z agentury MotoTravel. Jak říká, základem všeho je zdánlivá banalita - správné držení řidítek.
"Důležité je mít dva prsty stále na brzdě a na spojce. To je základ, od kterého přejdeme k vedení pohledem, tedy motorka jede tam, kam se dívá řidič."
To, že řídíme pohledem, víme snad všichni. Platí to už od dob, kdy jsme se proháněli na koňském hřbetě. A ve světě jedné nebo dvou stop se na tom nic nezměnilo. Díváme se prostě tam, kam se chceme dostat. Měl by to být reflex, který pilujeme při pomalé jízdě. Dokud ho nemáme, je velmi nebezpečné zkoušet, co motorka dovede.
"Na vlastní oči jsem viděl, jak se vyřítila silná motorka na rovinku na okruhu v Sosnové a přijížděla k zatáčce. Jezdec podřadil o dva stupně, ale zatáčka se stále rychle blížila, tak začal prudce brzdit. Motorka šla na přední kolo a jela stále rovně. Jezdec vůbec nezačal zatáčet, přestože už dávna zbrzdil stroj na takovou rychlost, že by zatáčku v klidu projel, ale ten stres ze síly motorky je tak velký, že se člověk přirozeně připoutá k bodu, kam se řítí. Kdyby se ale do té zatáčky podíval, tak by pohodlně zatočil a nic by se nestalo."
Další důležité znalosti se týkají zpomalování. Používáme obě brzdy - tedy ne jen přední, jak jsou mnozí zvyklí! Ostatně vyzkoušejte si to sami, třeba na volném parkovišti místního supermarketu.
"Dobré je to zkoušet při různých rychlostech - například 30, 40, 50 a 60 km/h. Nejdříve brzděte jen zadní brzdou, potom jen přední a na závěr oběma, protože tak máte možnost porovnat zkrácení brzdné dráhy, pokud používáte obě brzdy."
V pomalých rychlostech se dále piluje soužití s váhou stroje. Ideálním cvičením je jezdit po čáře, v osmičkách nebo slalom. To všechno pomalu.
"Jezdec si cvičí vedení pohledem a také vyrovnávání váhy na motorce. Postupně se naučí hýbat s motorkou, hýbat se sám na motorce a celkově se s ní sžije. Já vždy říkám, že je to prostě jen větší kolo. Lidí se motorky bojí, ale v podstatě je to velmi podobné."
Jenže mnohem rychlejší. To musíme mít na zřeteli především v provozu. Nikdy totiž nepřestane platit, že svým zrychlením můžeme šoféry aut přivést až k němému úžasu. To bývá prvopočátkem nehod a karambolů. Buďme obezřetní ve dvou i v jedné stopě.