Navigátor Jan Tománek připraven vzít na Dakaru i volant

31. prosinec 2010

Kromě dvojnásobného šampióna evropského poháru tahačů Davida Vršeckého vyslala Česká republika na rallye Dakar do Jižní Ameriky další známé závodnické jméno. Na svou premiéru na slavné pouštní soutěži se těší navigátor juniorského mistra světa v rallye Martina Prokopa – Jan Tománek.

V týmu Vinland, který přihlásil do závodu dva vozy, bude navigovat pilota Michaela Hondu. Druhá posádka pojede ve složení Mikula–Novák. Vraťme se však k první dvojici. Oba do prvních dakarských kilometrů skočí rovnýma nohama, protože nemají s podobnými maratónskými soutěžemi zkušenosti.

„Absolvovat Dakar byl vždy můj sen a svým způsobem také výzva. Přestože jsem v offroadovém závodu neujel ani metr, snažím se na to nahlížet pozitivně a stále se na rallye těším. Při závodech rallye jsme zvyklí si trať nejprve projet a teprve potom po ní jet rychle, ale tady na Dakaru pojedeme přes více než devět tisíc kilometrů stále dopředu, aniž bychom se na ta místa znovu podívali. Na druhou stranu si nedokážu představit, jak rychle lze jet po terénu, který člověk nikdy neviděl – všichni se tu potýkají s hromadami prachu, kamení a dalších přírodních překážek. Je to vytrvalostní soutěž, neboli maratón, a tomu se musí přizpůsobit tempo soutěže,“ řekl našemu reportérovi v konvoji Janu Říhovi Jan Tománek.

Trénoval jste v zimě odhazování sněhu, abyste, až v poušti zapadnete v písečných dunách, byl připraven vyskočit z auta a chopit se lopaty? „Sněžnou frézu jsem nekupoval a přítelkyně měla zakázáno jakékoliv odklízení sněhu. Počítáme s variantou, že zapadneme ne jednou, ale několikrát za den. Martin Prokop to okomentoval, že budu alespoň připraven na švédskou rallye (smích).“

Jaký je rozdíl v navigaci na Dakaru a v rallye? „Roadbook je stejný, který používáme při rallye, když se přesunujeme mezi rychlostními zkouškami, nebo když jedem na trati, kterou ještě neznáme. Komunikace mezi jezdcem a spolujezdcem bude úplně stejná, takže v tomto směru problém určitě nebude.“

Patří do slovníku navigátora také sprostá slova? Potřebujete si někdy ulevit? „Samozřejmě, ale to nelze publikovat. S postupem závodu se bude určitě stupňovat komunikace mezi posádkou a já jen doufám, že si dokážeme udržet chladné hlavy a dojet do cíle.“

Vaše roli navigátora je jasně daná, ale při vytrvalostních závodech platí, že i navigátor musí být schopen usednout za volant. Máte řidičské ambice, nebo k tomuto řešení přistoupíte až v případě velkých problémů? „Vzhledem k obrovské náročnosti soutěže jsme se domluvili, že i navigátor by měl být schopen vzít roli řidiče. Nikdy nevíte, jaké komplikace vás mohou na trati potkat. Paradoxně horší to potom bude mít řidič, který bude muset usednout na místo navigátora,“ vysvětluje Jan Tománek.

autor: jař
Spustit audio