Nebojte se startování auta přes kabely

21. prosinec 2010

Rozumný majitel staršího auta si určitě u svého vozu před zimou dobil baterii do sta procent. Omezil tak možnost, že by někde zůstal stát a už neodjel. Co když uvidíte nešťastníka, který dobře míněných rad nedbal a auto mu teď nestartuje? Jak pomoct a přitom nepoškodit auto sobě ani druhému řidiči?

Pro někoho je nouzové startování auta přes kabely banalitou, jiný se ho bojí jako neznámé a složité věci, takže se raději jakémukoliv pomáhání v tomto směru vyhne. Zkušení a solidární řidiči však vědí, že na nabíjení auta nic není a v zimě vozí v kufru kabely, přestože je sami nejspíš potřebovat nebudou.

„Nekupujte nejlevnější startovací kabely, protože hrozí, že se vlivem jejich slabších průměrů mohou při startování zahřívat,“ říká Petr Mrňák ze společnosti FastBox.

U dieselových aut s větším objem motoru se mohou zahřívat až do takové míry, že kvůli velkému proudu roztaví plasty na kabelech nebo svorkách. „Ceny se pohybují od 300 do 1.500 korun, přičemž záleží na průměru a délce kabelu.“

Platí, že se vyplatí investovat spíš do těch delších, protože pak máte víc možností, jak auto v nesnázích dobít. Ze zkušeností přece víme, že ne vždy je vůz, kterému jak se říká „klekla baterka“ zaparkovaný tak, aby nám stačily tři metry těch nejlevnějších kabelů ze supermarketu. Ještě než se dáme do samotné záchrany řidiče s vybitou baterkou, ptám se ještě na zkušenosti Petra Mrňáka z praxe, zda někdy slyšel že by nabíjení znamenalo pro pomáhajícího řidiče nějakou komplikaci? „Nikdy jsem se s tím nesetkal. Spíš jde o ochotu řidiče a také jestli má čas zastavit a pomoct.“

Takže můžeme jít startovat. Auto, které nabíjí, které pomáhá, bude pořád nastartováno. „Baterie totiž musí být při odběru proudu dobíjena.“ Necháme tedy nastartováno, pak vezmeme červený kabel, řádně upevníme na plus baterie vybitého vozu pak na plus nastartovaného auta. Po startu se pak mínus vybíjeného spojil s mínusem nastartovaného, dnes však odborníci raději místo toho doporučují napojit baterii z nastartovaného auta na kovovou část motoru vybitého vozu, lépe to prý ochrání vybitý akumulátor.

„Základní pravidlo je, že pokud jsou kabely připojeny k baterii, nesmíte je propojit.“ Pokud tedy zapojujte nebo odpojujete kabely, vždy od obou baterek a bez odkládání. „Zkrat hrozí i ve chvíli, kdy máte jednu baterii zapojenou a potom byste položil oba konce startovacích kabelů například na karosérii. Potom by došlo k propojení obvodu a ke zkratování,“ popisuje Petr Mrňák.

Podle některých šoférů praktiků prý zdárnému startu pomůže odpojení vybitého akumulátoru od kostry, tedy mínusu, a připojení nastartovaného auta přímo na kostru, jak jsme o tom mluvili. Z řetězce totiž odpadne dobíjení vybitého akumulátoru. Jeho opětovné zapojení pak provedete už při běžícím motoru. Poznamenejme ještě, že u některých moderních aut jsou na startovací kabely speciální přípojná místa. Pokud nemá vybité auto akumulátor zničený, dobije se zhruba po padesáti kilometrech jízdy. Celou operaci máte do deseti minut odbytou.

autor: pek
Spustit audio