Nechte slunce za okny

15. červenec 2008

Asi každý z nás už někdy viděl auto, které mělo skla tak černá, že přes ně nebylo vidět, ani jestli vůz vůbec někdo řídí. Přesto zákon přesně určuje, jak hodně mohou být autookna tmavá. Na sklech předních dveří je povoleno maximálně 30% zatmavení. Větší zatmavení skel není povoleno z bezpečnostních důvodů, i když to bohužel některé firmy překračují. Ovšem potom můžete mít problémy při policejní kontrole.

Kontrola přípustného zatmavení skel předních dveří je podle Rostislava Plachého z policejního prezídia totiž velmi jednoduchá. "Policista při pohledu z vně vozu musí vidět a jednoznačně poznat řidiče. Je to sice subjektivní kritérium, ale bohužel v tomto případě bude mít policista pravdu."

A v případě, že zatmavení skel bude vyšší než připouští normy, pak je vozidlo technicky nezpůsobilé provozu a může být policisty odstaveno. Dodejme, že u zadních skel žádné omezení neexistuje, takže tam je možné mít okna tmavá stoprocentně. A jak se zatmavování oken vlastně provádí? Existují v podstatě dva hlavní způsoby. Rozšířenější jsou asi autofolie, které se na sklo nalepují. My ale začneme méně známým způsobem - metodou pokovení:

"Na vnitřní plochu je nanesená kovová vrstva, která se chová jako další izolační vrstva. Tím, že je to kov, navíc trochu lesklý, tak úspěšně odráží sluneční paprsky. Podle prováděných zkoušek byl rozdíl na slunci po dvou hodinách 10 °C mezi autem se zatmavěnými skly a bez nich. Interiér se jednoduše tak rychle nevyhřívá. Kovová vrstva má navíc vysoký UV filtr, což příznivě působí proti bolestem hlavy, dále netrpí plasty, nerozpadají se potahy a když si za deštivého počasí sedne do auta více lidí, tak díky rychlejšímu odvodu tepla se okna mnohem rychleji odmlží," říká Zdeněk Jebavý z firmy Nord-Traiding.

Oproti foliím, které v dobré firmě nalepí na skla zhruba za dvě hodiny, je zatmavení skel pokovením hotové většinou až do druhého dne, a to proto, že je zapotřebí všechna skla z auta vymontovat. Ovšem právě rozebírání dveří, případně vyřezávání skel, která jsou do karoserie vlepena, nevidí rádi v autoservisech.

"Spíš si myslím, že se jim do toho nechce nebo je to kvůli příliš velké časové náročnosti. Sám jsem dělal zakázku, kterou odmítli v autorizovaném servisu s tím, že to nelze udělat. Šlo to a potom si to k nám přišli vyfotit."

Takže zvlášť obezřetně vybírejte dílnu, kde si necháte rozebrat dveře. To ostatně platí, i když budete hledat firmu, kde vám na skla nalepí protisluneční, případně i bezpečnostní folie.

"Autofolie mají tu výhodu, že se dají namontovat bez rozebírání dveří a kdykoliv se dá dokoupit příslušný barevný odstín. Pokud by zákazník nebyl s foliemi spokojen, dají se jednoduše sundat a vyměnit za jiný odstín. Co se týká bezpečnostních folií, tak každá firma, která s autofoliemi pracuje, vám řekne, že pokud okna nejsou vysklené, tak bezpečnostní folie není plně funkční," vysvětluje Martin Miller z firmy Autofolie praha.

Pokud chcete zvýšit ochranu proti vykradení auta bezpečnostní folií, musíte opět nechat rozmontovat dveře.

"Auta mají kalená skla, která jsou tříštivá. Rozbíjí se na menší částečky a díky tomu se mohou vysypat z rámu oken. Pokud tedy bezpečnostní folie nesahá až pod takzvané sametky, které chrání kraje oken, tak zloděj okno jednoduše vyndá, protože kraje oken se vyklepou."

Perfekcionalisté se rozhodnou vždy pro rozebírání dveří, protože jinak nebudou skla tmavá až do okrajů. A závěrem nemůže chybět ani srovnání cenové. Jestliže za polepení skel foliemi u auta typu Škoda Octavia zaplatíte zhruba 5000 korun, v případě pokovení to bude 8000 Kč. Kombíky jsou v obou případech pochopitelně dražší, mají přece více oken.

autor: pek
Spustit audio