Nedobijeme - nejedeme

8. srpen 2006

Je sice léto a teplé počasí, které je k autům o něco málo milosrdnější než zima, ale správný motorista ví, že proto, aby jeho auto fungovalo na jedničku za každého počasí, musí něco dělat. A to preventivně. U staršího auta nás totiž může už za čtvrt roku pořádně potrápit autobaterie. Co udělat, abychom tomu předešli?

Marná sláva, i když spousta aut umí dnes až málem neuvěřitelné věci, a zdálo by se, že zanedlouho nás budou inteligentně vozit bez toho, abychom cokoliv dělali, jsou to pořád jen stroje, a o ty se musíme starat. Není už obvykle potřeba promazávat každou druhou součástku, ale přece jen... Třeba taková autobaterie chce své.

"Minimálně jednou za rok, lépe za půl roku, zkontrolovat hladinu elektrolytu. Ideální je zjistit, nakolik je akumulátor dobitý. Čím je starší, tím spíše může dojít k závadě, případně ke snížení kapacity, a v zimě pak můžeme mít problém s nastartováním," říká Karel Bezděkovský z firmy Micronix.

Samozřejmě nejjednodušší je, když tuhle záležitost svěříte servisu. Většina našich posluchačů to ale zvládne hravě sama. Tedy v případě, že mají k dispozici nabíječku.

"Baterie prochází vývojem a dnes už jsou skutečně plně bezúdržbové. Nejedná se tedy o kontrolu elektrolytu, což ani není u mnoha autobaterií vidět. Dnešní vozy jsou vybaveny mnoha elektrickými přístroji a u těch aut, s nimiž se nejezdí příliš často, i přesto, že stojí, čerpají z baterie stále. Především u aut, která nejezdí denně, bychom měli nechat autobaterii jednou nebo dvakrát do roka nabít."

I prodejce autobaterií Jan Jiskra potvrzuje, že baterie vyžaduje údržbu. Ta je v zásadě jednoduchá - baterii nabít. Alternátor ji totiž nedobije na 100 %. Teď navíc všichni stále svítíme a mnozí používají i klimatizaci.

"Baterie není plně nabitá. Alternátor ji nikdy nedokáže takto nabít. Není to nabíječka. Alternátor ji pouze dobíjí, ale nenabíjí."

Je zřejmé, že ten, kdo se chce o baterii starat sám, musí mít nabíječku. Předtím, než ji u pokladny zaplatí, by si každý měl uvědomit, co bude nabíjet. Jestli skútr s malou baterkou nebo džíp se čtyřlitrovým motorem. K jejich startům jsou potřeba jiné proudy, což je důležité pro výběr nabíječky.

"U olověných autobaterií, které jsou dnes většinou používány, platí, že dobíjíme zhruba desetinou kapacity, což znamená pro příklad u dnes nejběžnější autobaterie s 44 nebo 55 Ah, je dobíjecí proud mezi 4 až 6 A."

Pozor ale na baterie gelové, které bývají běžně v motorkách a výjimečně už i v autech. Ty byste totiž běžnou nabíječkou zničili.

"Rozdíl v nabíjení je zásadní v tom, že gelová baterie se nabíjí konstantním napětím, narozdíl od klasické olověné baterie. Nabíječky, které se prodávají v supermarketech nebo hypermarketech, pracují s kolísavým proudem v souvztažnosti na stav vybití baterie. To gelové baterii škodí."

Na tento typ je potřeba speciální nabíječka. Pokud budete nabíjet doma, baterii raději odpojte, ať omylem neodpálíte třeba počítač. Pokud jste se rozhodli si nabíječku pořídit, připravte si na běžnou zhruba 1 000 korun. Ty "supermarketové" za 500 korun podle odborníků moc nevydrží.

autor: pek
Spustit audio