Někdo spoléhá na servis, jiný to zvládne sám

4. srpen 2011

Prakticky tři čtvrtiny z nás si auto před dlouhou cestou na dovolenou kontrolují sami. Alespoň to vyplynulo z ankety na našich internetových stránkách. Ti ostatní se pak dělí přesně na polovinu – jedna sedne do auta a rovnou vyrazí, ta druhá je nejzodpovědnější a svěří auto servisu. Doufejme, že ti, co rovnou vyjedou, usedají do takřka nových aut nebo do takových aut, s nimiž jezdí na pravidelné kontroly. Podcenění přípravy auta na cestu totiž může dovolenou pořádně zkazit.

O tom, že jsme národem automechaniků a auto si na dlouhou cestu připravujeme převážně sami, svědčí i odpovědi v naší anketě.

„Pohledovou kontrolu zvládnu sám, ale například brzdy nechám udělat v servisu.“
„Auto před cestou samozřejmě kontroluji a vzhledem k tomu, že jsem automechanik, zvládnu to sám. Zaměřuji se na kontrolu oleje, pneumatik, také například lékárničky a případně vyměním některé díly.“
„Auto dám známému do servisu, kde se mi o něj postarají.“
„Kontroluji si to většinou sám doma, protože mám docela slušně vybavenou garáž. Zaměřuji se na tlak v pneumatikách i v rezervě, kdyby byla náhodou potřeba, stav oleje, stav vody v chladiči a v ostřikovačích a případně na světlomety,“ řekli řidiči dotázaní v naší anketě.

První otázkou však je, jak staré auto už kontrolu vyžaduje. „Nemyslím si, že by to bylo dáno věkem vozu, ale spíš mírou servisování. Pokud bych chtěl jet poměrně zánovním vozem, který však bude těsně před servisní kontrolou, rozhodně by to nebylo vhodné. Obecně se dá říct, že vozidla stará osm až deset let si kontrolu zaslouží bez ohledu na to, jak často jsou servisována nebo kdy je čeká pravidelná návštěva servisu,“ říká Oldřich Očenášek ze společnosti DEKRA Automobil.

U nových aut navíc důkladnou kontrolu udělat nedokážeme, byť jsme sebezručnější. Prostě nám to nedovolí, protože na to nejsme technicky vybaveni. Na druhou stranu, auta nás před případným problémem sama varují. „U moderních vozů můžeme zkontrolovat maximálně stav provozních kapalin a indikaci varovných ukazatelů.“

Prevence ovšem nikdy neškodí, a tak alespoň něco zkontrolovat můžeme. Ve své podstatě je to vše, co bychom měli kontrolovat alespoň jednou za čas, nejen před dlouhou cestou.

„Začneme u motoru, kde zkontrolujeme stav kapalin a řemenů a také se podíváme na jednotlivá těsnění a hadice – jestli z vozidla neuniká olej. Prověříme také brzdové segmenty, aby se nestalo, že v polovině cesty zjistíte, že jsou brzdové destičky úplně sjeté.“

Zjistit stovky, tisíce kilometrů od domova, že musíme nechat opravit a koupit nové brzdové obložení, se totiž může značně prodražit. Co je naopak zadarmo, a co podceňujeme, je vzduch a s tím související tlak v pneumatikách. Ten kontrolujeme vždy před jejich zahřátím delší jízdou a upravujeme ho v závislosti na zatížení vozu. Nejenže to přispívá k vyšší bezpečnosti, ale také to nezvyšuje spotřebu a to se na delší cestě vyplatí.

autor: pgj
Spustit audio