Než mi ztuhne nafta

8. únor 2010

Podle meteorologů má zase mrznout. Řada z nás má ještě v paměti zážitky staré ani ne 14 dnů, kdy je zamrzlá nafta nechala v lepším případě před domem, v tom horším někde na cestě. Pokud máte naftové auto, měli byste číst obzvlášť pozorně.

Když se vám v zimním mrazivém počasí nepodaří auto nastartovat, příčin může být několik. Takzvaná "zamrzlá nafta" je rozhodně jednou z nich.

"Nejprve bych uvedl na pravou míru ono 'zamrznutí nafty' - ta totiž přímo nezamrzne, ale pouze dojde k zatuhnutí parafínu," vysvětluje Jan Karnolt ze společnosti Ford.

Jeho myšlenku dokončuje Milan Pospíšil z Vysoké školy chemicko-technologické: "Kvalitní motorová nafta musí obsahovat delší řetězce nerozvětvených uhlovodíků. Mezi ně patří právě parafinické uhlovodíky, které při nižších teplotách vytvářejí krystaly, a to zejména v zimním období dělá problémy."

Když motor vašeho dieselového vozu nenaskočí a variantu "zatuhlá nafta" máte jen jako jednu z příčin, můžete se přesvědčit vytažením vzorku z nádrže.

"Pokud vytáhnu naftu, ve které je na první pohled vidět mléčné chuchvalce nebo zabarvení, je zcela evidentní, že nafta je zatuhlá," dodává Jan Karnolt.

Mléčné chuchvalce ucpou palivový filtr a do vstřikovačů nejde žádné, v lepším případě jen omezené množství paliva. Auto tedy nastartuje, možná i vyjede, ale do cíle cesty zřejmě nedorazí: "Po 15 kilometrech jízdy se na přístrojové desce rozsvítila kontrolka 'Závada palivového systému' a počítač motor odstavil," říká jeden z našich posluchačů Adam Švec.

Řešení je přitom velmi prosté - dostat auto do tepla.

"Zhruba dvě nebo tři hodiny bude trvat, než bude auto opět schopné v provozu. Ovšem že se dá procesu rozmrzávání pomoct - například ohřevem palivové soustavy nějakými přímotopy -, ale k tomuto postupu bych raději přistupoval jen za přítomnosti odborníka. Protože se může stát, že umístíte teplomet pod kapotu a auto vzplane," popisuje Jan Karnolt.

To už jsme se však dostali tak trochu na šikmou plochu. V příbězích z garáže ještě budeme chvíli pokračovat. Naftě je totiž možné pomoci také benzínem nebo petrolejem.

"Nafta s petrolejem by se měla dostat do všech vstřikovačů bez jakýchkoliv problémů. Záleží pochopitelně na tom, jakou měrou palivo ve vstřikovačích zamrzlo. Při přidávání benzínu do nafty se musí postupovat velmi opatrně, protože už malé množství benzínu velmi snižuje takzvanou mazivost paliva. Může se stát, že naftu rozředíte natolik, že sice bude čerpatelná, ale po chvíli dojde k zadření vstřikovacích segmentů, a to není zrovna levná záležitost," varuje Milan Pospíšil.

Odborníci se většinou shodují, že jedinou prevencí proti potížím s naftou je sledování předpovědi počasí. Pokud teploty mají klesnout pod -15 až -20 °C, tankujeme dražší, ideálně arktické palivo nebo užíváme speciální aditiva.

autor: pek
Spustit audio