Nezapomeňte vyvážit kola

Minulý jsme v Motožurnálu probírali, čím hustit pneumatiky. Respektive, říkali jsme si, proč je dusík pro většinu z nás úplně zbytečný - kdyby vás tento příspěvek zajímal blíž, stačí se podívat do našeho archivu. No a protože je čas přezouvání, neopustíme pneumatiky ani dnes a podíváme se na správné vyvažování kol. Je nějaký způsob, jak si kola vyvážit doma?

Podle některých ekonomických ukazatelů se naše příjmy permanentně zvyšují. Přesto je stále dost těch, kteří šetří vyloženě každou korunu. A návštěva pneuservisu, jak asi víte, vyjde minimálně na zhruba 500 korun, což někomu může připadat doslova jako hříšné peníze. Tito lidé si proto pořídili rovnou dvě sady kol i s disky a přehazují si je sami a zadarmo. Úplně tím ignorují jejich vyvážení, které je v pneuservisu, samozřejmostí

"Vzhledem ke stavu našich silnic dostává pneumatika velmi mnoho ran a může se stát, že se uvnitř posunou některé komponenty, což už je stav krize. Může ovšem docházet k nerovnoměrnému opotřebení, proto je dobré nechat pneumatiku čas od času převážit."

Čas od času znamená, podle vyvažovací technika ze společnosti CEMB Václava Šenolta, buď každou výměnu pneumatik nebo zhruba jednou za 10 000 až 15 000 kilometrů.

"Vyvažování kol je důležité i z hlediska trvanlivosti celého podvozku. Kolo, které není vyvážené, způsobuje vibrace, které se přenášejí přes nápravy do celého vozidla. Vozidlo je nejisté, může dojít i k havárii a dochází ke snižování životnosti nejen u pneumatik."

Někoho možná Václav Šenolt právě přesvědčil, že mít kola vyvážená, je opravdu důležité. Je třeba ale opravdu utrácet za pneuservis? Nedalo by se to zvládnout pěkně doma v garáži?

"Jakékoli vyvažování doma je problematické a rozhodně bych ho nedoporučoval, protože zručný technik by možná vyvážil kolo staticky, ale už ne dynamicky, což by opět mohlo způsobovat vibrace. Měli bychom si raději vybrat kvalitní pneuservis."

Tedy ne takový, odkud vidíte odjíždět auta tu se 4 nebo i s 5 závažíčky na kole. Tak se totiž prozradí amatér. Profesionál dává závaží do jednoho bodu na každé straně. A závěrem ještě fenomén - litá kola.

"U nich se používají většinou nalepovací závaží. Z pohledu servisního technika je to o něco složitější, protože musí lepit závaží dovnitř kola. Vyvažovačka musí mít programy, které obsluze lité kolo umožní vyvážit."

Kolegové Honza Říha a Ondřej Jánoška by pak mohli vyprávět o tom, jak jim kola vyvážili a když je dali zpátky na auto, tak zjistili, že závaží drhnou o kotouče brzd. Pokud se při návštěvě pneuservisu divíte, že platíte za vyvážení víc než na jaře, je to asi tím, že váš servis už přešel z olověných na zinková závaží, která jsou zhruba 5ti násobně dražší.