Neznalost motorky může špatně skončit
Potkat o tomto víkendu v okolí Brna motorkáře nebude problém, protože na tradiční Velkou cenu silničních motocyklů jich vždy kolem pěti tisíc přijíždí na vlastním stroji. Možná by jich přijelo i víc, jenže zatím ještě nikdo nevymyslel motorku pro vozíčkáře – přitom právě ochrnutí je častým následkem úrazů motocyklových nehod. Bohužel 41 motorkářů svoji nehodu nepřežilo.
Z tohoto pohledu měl Patrik Herout z jižní Moravy před dvěma lety vlastně štěstí, když na půjčeném motocyklu nezvládl předjíždění a po nárazu do kamenné zídky „jen“ ochrnul. Svět se mu tenkrát obrátil naruby, ale teď už si na svůj nový úděl zvyká. Kdyby mohl vrátit čas, přesně ví, co by udělal jinak. „Stoprocentně bych nejel tak rychle jako na své motorce. Tohle byl kamarádův stroj, se kterým se přijel pochlubit, a já jsem ho hned musel jet vyzkoušet. Jenže protože to byla mnohem silnější motorka, kterou jsem navíc neznal, nezvládl jsem řízení a havaroval – trefil jsem díru, která mi rozkmitala řídítka. Hlavní příčinou však byla podle mě vysoká rychlost.“
Přecenění vlastních sil a hlavně neznalost limitů stroje, na kterém sedí, bývá důvodem poloviny smrtelných nehod motorkářů. Potvrzuje to i motocyklový jezdec Karel Abraham, který se v rámci motoškoly setkává na brněnském Automotodromu s běžnými motorkáři. „Problém je hlavně v tom, že stroj perfektně nezná. Když si člověk koupí novou motorku, je to, jako by začínal od nuly, protože jinak jede i reaguje. Musí se s ní, jak se říká, sžít a k tomu nejlépe poslouží motoškola.“
K seznámení s novým strojem může posloužit také nějaká rovná plocha – například parkoviště nebo letiště a zkoušet, jak motorka reaguje v různých situacích. „Dobré je strávit hodně času na ploše, kde se mi relativně nemůže nic stát, samozřejmě v motorkářském oblečení, a zkusit si všelijaké manévry. A když motorku, jak se říká, položíte třeba v 50kilometrové rychlosti, moc se vám toho nestane, naopak na silnici by mohlo dojít k vážné nehodě,“ dodává Abraham.
Loni zemřelo na našich silnicích 80 motorkářů, do letošního srpna přibylo dalších 41 obětí, z toho 19 přišlo o život na motorce vlastní vinou. Podrobnou analýzou nehod se dají snadno vysledovat hlavní příčiny. „Za řadou z nich je řidičská nezkušenost, nezvládnutí svého stoje a nepřizpůsobení chování situaci v silničním provozu. Hodně nehod, které nezaviní motorkář, ale jiný účastník provozu, souvisí s nedáním přednosti a nedostatečným věnování pozornosti řízení,“ konstatuje ředitel naší dopravní police Leoš Tržil.
Zatím máme ještě daleko do Itálie nebo Španělska, kde je vzájemná tolerantnost motorkářů a řidičů do očí jasně bijící. Postupně se to však zlepšuje i díky reflexním prvkům, které mnozí z motorkářů používají. Kde jsou kritická místa vzájemných střetů? „Křižovatky, vyústění účelových komunikací, případně i lesních cest. Z hlediska chování motorkářů jsou to průjezdy zatáček a předjíždění v nepřehledných úsecích,“ uzavírá Tržil.
Ať chceme, nebo ne, motorkáři jsou prostě nedílnou součástí našeho silničního provozu, tak na to myslete.