Nové obchvaty a dálnice: někde se radují, jinde pláčou

7. únor 2013

Naše silniční síť patří k nejhustším v Evropě. Na jeden čtvereční kilometr plochy připadá 700 metrů cest. Jenže ani to nestačí. Obyvatelé mnoha měst a vesnic by mohli vyprávět, jak jim kolony projíždějících aut ztrpčují život. Nepomohou jim ani včera schválené nízkoemisní zóny. Chybí totiž obchvaty a dálnice. Jejich stavby se v posledních letech výrazně zpomalily, a tak jsme zjišťovali, kde se lidé v nejbližší době nějaké změny dočkají.

Pohled na internetové stránky Ředitelství silnic a dálnic do sekce Stavíme pro vás svádí k optimismu. Informace „ve výstavbě“ je celkem u 26 úseků, jenže když se na jednotlivé stavby podíváme podrobněji, zjistíme nepříjemnou věc. Téměř polovina z nich je zastavena, a to ani ne kvůli penězům, ale častěji kvůli průtahům s pozemky či stavebními povoleními.

Naštěstí se přece jen něco staví a i letos dostaví. Asi největší radost budou mít všichni, kteří pravidelně popojíždějí v kolonách u Plané nad Lužnicí. O prázdninách už podle slibů generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka nebudou muset. „V červnu by měly být zprovozněny stavby na dálnici D3 od Tábora až po Veselí nad Lužnicí,“ říká.

25kilometrový úsek dálnice D3 za 10,5 miliardy korun uleví obyvatelům Plané, Soběslavi, Veselí nad Lužnicí i Sezimova Ústí. Konečně budou moct dýchat lepší vzduch. Na čistší ovzduší se mohou těšit i obyvatelé Chomutova, protože v září by měl být dokončen obchvat města a rychlostní silnice R7 se prodlouží o 16 kilometrů.

Dálniční kilometry se letos nerozrostou

Bohužel další dálniční kilometry letos a zřejmě ani příští rok nepřibudou, přestože se na nich pracuje. „Tendruje se stavba Přerov–Lipník na D1 a také dvě stavby na D3. Tyto stavby by měly být financovány a měla by začít výstavba,“ informuje Čermák.

Ani se silnicemi prvních tříd to nevypadá zrovna růžově. Letos přibude zhruba 15 kilometrů, i když u Otrokovic nebo Pardubic jde jen o několikakilometrové vylepšení stávající cesty – například rozšíření na čtyři pruhy nebo výstavba středových svodidel. To by mělo být hotovo v červnu.

Na podzim by měla být dokončena rekonstrukce křižovatek u Pávova a jihomoravských Nesovic. Významněji se uleví obyvatelům a řidičům v severních Čechách. V září bude zprovozněn 7,5kilometrový úsek silnice I/35 z Chrastavy prakticky až na polskou hranici a podobně život obyvatelům Stráže na Nisou ulehčí po letech průtahů konečně dostavěné čtyři kilometry silnice na Frýdlant.

A co je rozestavěné?

„Bude pokračovat výstavba Mokré Lazce na I/11 mezi Ostravou a Opavou a také úsek Vlachov–Rájec na komunikaci I/44,“ vyjmenovává Čermák. Tady by se mohlo jezdit už za rok, ale mezi Opavou a Ostravou vinou Bártova téměř dvouletého zastavení prací až v roce 2015.

Bohužel další stavby jsou jen ve fázi příprav. Za dva roky bychom se mohli dočkat dokončení dálnice D8 – na 12 kilometrech mezi Bílinkou a Řehlovicemi by se na jaře mělo opět pracovat.

„Termín i s průtahy z důvodu soudního sporu je 36 měsíců od předání staveniště. To odpovídá jaru 2015. Doufejme, že nedojde k dalším průtahům,“ uzavírá Čermák. Ty bohužel i nadále komplikují dostavbu dálnice D11 před Hradcem Králové. Pozemek paní Štrosové by však díky nové legislativě mohl být konečně vyvlastněn.

autor: evk
Spustit audio