Ostrava si Templ festem připomene svou židovskou minulost

8. červen 2012

Pro Židy synagoga, pro křesťany chrám. Výraz templ je jednoduše univerzální a vlastní oběma vyznáním. I proto si ho vypůjčili pořadatelé nového ostravského festivalu, který na Černé louce vypukne už dnes odpoledne.

Je to festival, který má připomenout jak židovskou historii Ostravy, tak vztah křesťanů k židovství. Festival má více vrstev, organizátoři ale v podstatě chtějí vyjádřit sympatie jak židovství, tak i státu Izrael, připomenout vlastně židovské kořeny křesťanství.

„Budeme tam mít projekci zajímavého dokumentu, vystoupí zajímaví přednášející, budou tam zajímavé kapely,“ říká Tomáš Bartonec z organizačního týmu Templ festu.

Jednou z kapel bude například HAVA NAGILLA band, která do Ostravy přijede přímo z izraelské Tiberiady. O něco blíž to letos budou mít pražská formace Tateloshn, třinečtí Halevaj nebo třeba taneční skupina Klezmer z polského Cieszyna. Kulturní program se pak bude střídat s přednáškami odborníků a duchovních, které budou směřovat hlavně k laické veřejnosti.

„To je ten hlavní program a potom v pátek před tím, tedy 8. června, je tam Ekumenické setkání zástupců Židovské obce a křesťanských církví z Ostravy, z čehož máme velkou radost, že se to podařilo,“ dodává Bartonec.

Kromě náboženských souvislostí chce ale Templ fest připomenout také odkaz, který Židé zanechali přímo v moravskoslezské metropoli. A že je na co navazovat, potvrzuje i jeden z festivalových přednášejících hebraista Tomáš Novotný.

„Ostrava byla před 2. světovou válkou vlastně jedno z největších center židovského života. Někdo dokonce říká, že dokonce největší v tehdejším Československu. Synagogy byly všechny zničeny a židovský hřbitov byl, ne tedy za války, ale až ke konci komunistického období, také zlikvidován,“ připomíná Novotný.

Tichými svědky židovské minulosti Ostravy je tak už jen několik památníků a vyhrazený prostor na centrálním hřbitově.

Od 8. do 9. června se ale rozhodně mlčet nebude, klub Cooltour se totiž promění v pomyslný chrám neboli templ, kde židovský kultura znovu ožije.

„Chceme, aby to bylo skutečně to místo setkání a i hledání. Nechceme tam lidem sdělovat dogmata,“ uzavírá Tomáš Bartonec a přitom vzkazuje Hava nagilla, což v překladu znamená Pojďme se radovat!

autor: Kateřina Daňková
Spustit audio