Pabiška obdivoval Randýskovu vůli

17. leden 2010

Do cíle rallye Dakar 2010 v Jižní Americe dojeli z původních pěti čtyři čeští motorkáři. Předposlední smolná 13. etapa však málem připravila o první dojezd do cíle celé soutěže Dušana Randýska, který je na Dakaru už potřetí. Obrovskou silou vůle nakonec dokázal etapu dokončit a pokračoval dál v soutěži.

Jeho týmový kolega David Pabiška, který se stal díky 26. místu nejrychlejším českým motorkářem, v cíli obdivoval Randýskovu morální sílu, s jakou se vzepřel osudu.

Nejdřív reportérovi Janu Říhovi odpověděl na otázku, jaký byl letošní ročník nejtěžší rallye světa:

"Ještě že už je to za námi. Letošní Dakar považuji za vůbec nejtěžší, který jsem doposud jel. Byl jsem na třech ročnících v řadě a všechny jsem dojel, takže jsem naprosto spokojen."

Společně s Dušanem Randýskem a čtyřkolkáři jste v týmu vytvořili pohodovou partu, která dobře fungovala.

"Motorkáři a čtyřkolkáři mají tu nevýhodu, že jsou většinu dne sami a je nám trochu smutno. Proto je důležité si večer udělat dobrou náladu, aby člověk mohl zase druhý den jet sám. Dušan Randýsek, Josef Macháček i já jsme se snažili vtipkovat, abychom se mohli zasmát."

Dušan Randýsek měl velkou smůlu v předposlední etapě, protože se mu zadřel motor v písečných dunách a s jeho opravou na trati strávil spoustu. Nakonec dojel do cíle až poslední.

"Osobně si netroufám říct, jestli bych to zvládnul. Dušan je ale jiný a hlavně s sebou má veškeré nářadí. V dunách mu vytekl olej z motoru a zadřel se. Společně s přihlížejícími diváky naléval olej s benzínem do zadřeného válce a přes zadní kolo se ho pokoušeli utrhnout a rozchodit. To se jim nakonec povedlo," říká David Pabiška a pokračuje:

"Potom se ho místní snažili pomocí čtyřkolky roztáhnout, ale řidič si nevšiml, že Dušan s motorkou už spadl na zem, a táhl ho za sebou dalších 20 metrů. Když nám to pak Dušan vyprávěl, říkal: 'Nechtěl jsem se motorky pustit, aby mi s ní někam neodjel'," popisuje vtipnou historku David Pabiška.

"Jenže tím jeho problémy nekončily. Když se mu po dvou hodinách podařilo zadřený motor opravit, prasklo kolo v převodovce a olej vytekl znovu. Opět tedy rozebral celý motor, rozbité kolo vyhodil a převodovka se naštěstí točila dál. Připravil si tedy tmel, blok motoru zalepil, z nějakého traktoru stojícího opodál 'podojil' půl litru oleje a jel dál. Prostě borec."

Jaký byl pro vás nejtěžší moment na letošním ročníku?

"Ve třetí etapě jsem ze závodu málem odstoupil, protože jsem měl problémy s motorkou. Přehřívala se benzínová čerpadla a nepodávala dobře palivo, navíc horký benzín špatně zapaloval, takže jsem téměř dvě hodiny našlapoval motorku. Bylo příšerné vedro a strašně jsem se vyčerpal. Do bivaku jsem přijel jako hromádka neštěstí. Od té doby mě však žádný další problém nepotkal."

Vzpomenete si na nejhezčí moment na trati?

"Ačkoliv tam byla velká zima, určitě přejezd hranic v pohoří And. Neužil jsem si ho však plnými doušky, protože jsem byl zmrzlý až na kost," vzpomíná David Pabiška.

autor: jař
Spustit audio