Pásy pomáhají přežít!

16. srpen 2010

O životě a smrti rozhodují leckdy maličkosti a taková maličkost, jakou je pro řadu lidí bezpečnostní pás, zachránila už bez diskuze víc než milion lidských životů. Proto byl pás v autě ne nadarmo vyhlášen automobilovým vynálezem století.

Bezpečnostní pásy byly vynalezeny už na počátku minulého století, ale v autech nalezly uplatnění zhruba před padesáti lety. Pro jedny jsou samozřejmostí, jiným na obtíž. Ve vyšších rychlostech na dálnicích se u nás připoutává přibližně osm lidí z deseti, ale v obci je to pouze každý druhý. Zapomínáme na to, že pásy jsou navrženy a nejúčinnější právě při městských rychlostech do 50 kilometrů v hodině. Ani hrozba pokuty do dvou tisíc korun na místě a dva trestné body řadu lidí nedonutí udělat ten krátký rychlý pohyb, znamenající leckdy rozdíl mezi životem a smrtí. Poměr mrtvých v případě nepřipoutaného a připoutaného je čtrnáct ku jedné. Ani tento argument vás nepřesvědčí? Stačí fakta. Nepřipoutaný člověk vpředu umírá šestkrát častěji než připoutaný. V obcích dokonce osmkrát.

„Jestliže při čelním nárazu je nepřipoutaný řidič vymrštěn na volant, palubní desku, okno a jeho rám, utrpí závažná poranění hrudníku a hlavy, která jsou mnohdy neslučitelná se životem,“ popisuje doktor Michal Beran.

Jeho názor potvrzuje ze svých zkušeností na záchrance i Marek Uhlíř.

„Skutečně máme případy, kdy nabourá auto čelním nárazem a řidič není připoutaný, spolujezdec ano a jeden z nich zemře, druhý přežije téměř bez následků. To není žádné přehánění, je to skutečně tak.“

Jen tak pro zajímavost, při nárazu v 30kilometrové rychlosti jsme dopadli po pádu z prvního patra. Při 50 km/h je to třetí patro a při 70 km/h šesté a v 90kilometrové rychlosti jsme si dopřáli skok na beton z desátého patra. A že máte airbagy a poutat se nemusíte?

„To je jedna ze základních chyb, protože pokud nejste upoutání, airbag vás může namísto ochrany závažně poranit, takže bez pásu můžete přijít o život právě tím, že se nafoukl airbag.“

Argument o tom, že nepřipoutáním ohrožujeme pouze sebe, pak neplatí především pro cestující vzadu.

„Neohrožují ani tak sebe, jako lidi, kteří sedí před nimi. Pokud je člověk vpředu připoutaný, je při nárazu poměrně silně zatlačen do sedadla, je do něho v podstatě „přibit“ a nemá kam uhnout, zatímco nepřipoutaný člověk sedící za ním je vymrštěn dopředu a může mu způsobit vážná poranění hlavy.“

Znamená to, že v autě by vždy měli být připoutáni všichni. Historky o tom, že nepřipoutání někomu zachránilo život jsou pak spíše důsledkem lidské tvořivosti.

„To nejsou případy, to jsou předsudky. Já neznám ani jeden případ, kdy by někdo zůstal v autě ohrožen kvůli tomu, že měl zapnutý bezpečnostní pás a auto začalo hořet. I ti záchranáři, kteří slouží už třeba dvacet let, takový případ neznají. Je to jenom výmluva lidí, kteří jsou líní si pás zapnout.“

A ještě pár čísel. Při nárazu v rychlosti 50 km/h váží padesátikilový člověk tři tuny a člověk vážící 90 kilogramů naráží do volantu nebo přístrojové desky vahou takřka 5,5 tuny.

autor: pgj
Spustit audio