Pneuservis vybíráme podle doporučení

Podle čeho si vybíráte pneuservis? Většina z nás dá na doporučení svých známých, přesněji polovina z těch, kteří hlasovali v anketě na našich webových stránkách. Pro dalších 33 procent hlasujících je rozhodující cena a zbývajících 17 procent respondentů jde tam, kde je zrovna volno.

Do pneuservisu dříve nebo později musí téměř každý motorista, protože i ten, kdo si mění pneumatiky sám - ať už si koupil nové nebo jen přezouvá letní za zimní, potřebuje odborný servis pro správné vyvážení kol. Sám to nedokáže.

"Vyvážení kol je důležité, aby se při určité rychlosti nepřenášely vibrace do volantu. Týká se to hlavně přední nápravy, která zatáčí. Zadní náprava tak důležitá není," upozorňuje Tomáš Bláha z pražského pneuservisu Sapa.

Právě v těchto dnech většina motoristů začíná zase oprašovat kontakty na svůj pneuservis, protože přichází čas přezouvání na zimní pneumatiky. Jak zdůrazňuje Jan Petrů z PneuVulkan, nechat to až na první sníh se nemusí vyplatit.

"To už je příliš pozdě. S prvním sněhem je to katastrofa, protož všichni přezouvají na poslední chvíli a podle toho to také v servisech vypadá."

A to si pak i starý známý může na volný termín pár dnů počkat. Už i proto, že lidé si mezi sebou řeknou, kde byli spokojeni, a právě doporučení hraje největší roli při výběru pneuservisu. Co by v dobrém servise určitě měli udělat, pokud si chceme nechat jen přezout celé sady pneumatik?

"Demontáž a montáž pneu, vyvážení, umytí pneumatik včetně disků, očištění nábojů kol a jejich konzervace a dohuštění na předepsaný tlak."

Přezutí se dá většinou zvládnout za dvacet minut - čas tak akorát na kávu anebo se můžete i dívat, jak jde mechanikům práce od ruky. V dobrém pneuservise by vám ale také měli umět dobře poradit. Například jak kvalitní a jak drahou pneumatiku vybrat i podle toho, kam chcete jezdit a kolik do toho chcete investovat. Anebo také proč už se nevyplatí ani finančně protektory na osobní auta.

"Kostra pneumatiky má nějakou životnost. Protektor na osobním vozidle je po napérování velmi těžký a hmotnost vyvažovacích závaží velká. Myslím si, že v současné době už se ceny nových pneumatik dostaly na takovou úroveň, že už se nevyplatí kupovat protektor."

Stejně tak asi není příliš výhodné mít jen jedny disky a dvakrát ročně na nich měnit pneumatiky.

"Zákazník hlavně zaplatí víc peněz, protože pneumatika se musí pokaždé nandat na jiný disk."

Tohle všechno by vám v dobrém pneuservise měli říct, a to i proto, že v tomto případě může dojít k poškození pneumatiky. A co se dá ještě udělat špatně?

"Pneumatika se dá zničit, může se například natrhnout patka. Nebo technik může špatně nastavit vyvažovačku a zákazníkovi bude volant stále vibrovat."

Samozřejmostí by mělo být upozornění na snižování vzorku a tím i výhledově nutnost výměny pneumatiky. Mnohé pneuservisy nabízejí za poplatek i úschovu právě nepoužívané sady pneumatik.