Pojištění může ušetřit desetitisíce

17. červenec 2009

Občanský průkaz, popřípadě pas, řidičský průkaz, malý techničák a zelená kartu, tedy potvrzení o uzavřeném povinném ručení - to jsou základní doklady, které bychom si měli zkontrolovat před každou cestou autem do zahraničí, a to včetně jejich platnosti. O technické prohlídce a případné povinné výbavě, která může být v některých zemích vyžadována navíc, nemluvě.

Základem je povinné ručení, které platí nejen na silnicích u nás, ale i v zahraničí.

"Zelené karta je dnes už dokladem jak pro tuzemské pojištění, tak jako doklad o pojištění v zahraničí. Je platná po celé Evropské unii a dalších státech v rámci Evropy. Upozornil bych řidiče, kterým by se mohla stát dopravní nehoda na německém území - policie v Německu odebírá při dopravní nehodě jeden originál zelené karty, proto je dobré mít sebou dvě vyhotovení této karty," radí Pavel Ronovský z Toppojisteni.cz.

Ty nám naše pojišťovna samozřejmě vydá. A když už tam budeme, měli bychom si vyzvednout také takzvaný Evropský formulář o dopravní nehodě, který nám umožní přesné zaprotokolování nehody a vyřeší případný jazykový problém.

"Existuje v několika jazykových mutacích. Pokud se stane nehoda v zahraničí, tak já vyplním své údaje v češtině a druhá strana může v angličtině nebo němčině, tak jsou protokoly připraveny. Je to základní dokument pro likvidaci pojistné události."

Nezapomeňme, že k nehodám se zraněním nebo těm tragickým voláme policii vždy, stejně jako u nás. Ve většině případů se ale jedná o takzvané "plechové" nehody. V takovém případě je potřeba zachovat chladnou hlavu a zavolat na asistenční linku své pojišťovny - číslo bývá z pravidla v dokladech. Tam nám zpravidla poradí vyplnit už zmíněný Evropský formulář o dopravní nehodě. Na dovolenou bez fotoaparátu se dnes vydává už opravdu málokdo, proto je dobré v takovém případě pořídit co nejpodrobnější fotodokumentaci.

"V případě, že by k nehodě nebyla přivolána policie, je to velmi důležitý doklad právě pro tu pojistnou událost."

Základem je samozřejmě domluvit se na míře zavinění. Hlavně nikdy nepodepisujte, ani policii, nic, čemu perfektně nerozumíte. Policie je případně povinna vám zajistit tlumočníka. Následně využijeme asistenčních služeb, které máme ze smlouvy k dispozici.

"Záleží, jaký rozsah asistenční služby má klient sjednán nebo je uplatněn k dané pojistné smlouvě. Někdy se vztahuje pouze na případ nehody, ale dnes už ve většině případů také na riziko poruchy vozidla."

V takovém případě je velmi důležité znát rozsah služeb, protože bychom se následně by po nás mohla asistenční služba požadovat zaplacení služeb, které nám poskytla, ale ve smlouvě nebyly. Obvykle jsou totiž pokryty jen ty základní služby.

"Odtah vozidla a jeho oprava, odtah vozu do Česka, zajištění noclehu a případně náhradního vozidla."

Vždy bychom si tedy už před cestou měli smlouvu podrobně přečíst. Když zjistíme, že nám něco chybí, je dobré si za potřebný rozsah služeb připlatit. Stokoruny nám v takovém případě mohou ušetřit desetitisíce.

autor: krr
Spustit audio