Pojišťovny nejsou tak hloupé, jak si myslíme

22. listopad 2010

Světové statistiky uvádějí, že každý sedmý případ, který řeší pojišťovna, je podvod. Každoročně se tak jen u nás jedná o stovky miliónů korun. V případě automobilového pojištění statistiky říkají, že se o podvodné jednání pokouší prakticky třetina z těch, kteří chtějí uhradit nějakou škodu. V době krize, která na nás stále dopadá, navíc počty podvodů rostou.

Obecně je problém pojistných podvodů v tom, že se jedná o takzvaný kavalírský delikt, tedy že podvodníkovi většina z nás ve skrytu duše dokonce až přeje.

„Ze světového průzkumu vyplývá, že na otázku, ‚Co byste udělal, kdybyste se dozvěděl, že váš známý spáchal pojistný podvod?‘ téměř polovina lidí odpoví, že by nedělala nic,“ říká Ludvík Bohman z České pojišťovny.

Přitom za pojistný podvod hrozí až dva roky vězení. Najdou se tací, kteří už s úmyslem podvodu uzavírají pojistnou smlouvu a uvedou nepravdivé informace nebo pojistnou událost fingují. V případě, že se jedná o organizovanou skupinu, hrozí jejím členům až deset let vězení. Daleko častěji se však pokusu o podvod dopouští obyčejní motoristé.

„V převážné většině se jedná o to, že klient se snaží nějakým způsobem škodu navýšit, aby dosáhl vyššího finančního zisku,“ konstatuje neoddiskutovatelný fakt jeden z vyšetřovatelů pojišťovny Allianz.

Tomu se pojišťovny samozřejmě brání. „Pojišťovna ověřuje svými likvidátory, kteří jsou znalci v oboru, reálnost nahlášené škody a její výše. Myšlenka navýšit výši plnění nebo v servisu nechat opravit nejen škodu způsobenou dopravní nehodou, ale případně i poškození z doby minulé napadá mnoho lidí. Ovšem rozdíl mezi skutečnou a uměle navýšenou škodou rovněž naplňuje skutkovou podstatu trestného činu. Pokud je rozdíl vyšší než pět tisíc korun, jedná se o trestný čin,“ vysvětluje Ludvík Bohman.

Vyšetřovatelé mají k dispozici nejen vyspělé počítačové programy, ale na pomoc si zvou i soudní znalce, kteří odhalí ledacos.

„V poslední době jsme řešili kuriózní případ motocyklisty, který zinscenoval dopravní nehodu. Řidič uvedl, že necitlivým způsobem zabrzdil přední brzdou a celý motocykl se v ose přetočil a došlo k poškození. Tuto nehodu jsme nechali analyzovat soudním znalcem z oblasti dopravních nehod se zaměřením na motocykly a podle jeho závěru byla celá událost vymyšlená, protože jí neodpovídal charakter poškození motocyklu,“ popisuje vyšetřovatel pojišťovny Allianz.

Velmi často se pokoušejí dostat peníze z pojišťovny také ti, kteří si přivezou nabourané auto ze zahraničí, kde už byla škoda jednou vyplacena a auto vyřazeno z registru. „V mnoha případech bylo zjištěno, že poškození nejsou opravena a jsou znovu uplatňována v rámci pojistné události. Tento poměrně rozšířený fenomén dělá pojišťovnám velké problémy.“

Ovšem to není problém jen dovezených ojetin. Ve výsledku jde totiž o to, kolik takových podvodů je odhaleno, kolik z nich se dostane k soudu, kolik podvodníků je nakonec odsouzeno a kolik je mezi nimi těch, kteří díky podvodům získávají z pojišťoven milióny. To vše se totiž promítá do pojistek obyčejných poctivých motoristů.

autor: pgj
Spustit audio