Posypová sůl autům neprospívá

14. leden 2010

Anketní otázka předchozích sedmi dní se týkala údržby silnic v zimním období. Ptali jsme se, jestli si myslíte, že solení silnic autům škodí. Výsledky ankety dopadly naprosto jednoznačně, protože 93 procent řidičů je přesvědčeno, že solení autům škodí, jen dvě procenta hlasujících si myslí, že neškodí, a zbývajících pět procent respondentů solení raději neřeší. Jenže to by mohla být chyba.

Podle nedávno zveřejněných výsledků německých technických kontrol překvapivě přibývá aut, na kterých se objevuje koroze. Před dvaceti lety šlo o poměrně častý problém, ale pak se zdálo, že rezivějící auta jsou minulostí. Výsledky z Německa však potvrzují opak. Důvodem je zřejmě víra zákazníků, že automobilky své vozy chrání před korozí speciálními technologiemi a oni se proto o ni nemusejí zajímat. Vždyť jak by jinak mohly dát na karoserii třeba doživotní záruku?

"Některá auta jsou velmi dobře ošetřená nástřikem proti korozi, ale také jsem se setkal s úplně novými vozy, které vůbec nejsou ošetřeny. Výrobce sice tvrdí, že karoserie je pozinkovaná, ale to nestačí. Při jízdě totiž celé auto vibruje, ve svárech jednotlivých dílů karoserie se zinek odírá a ta pak na těchto místech koroduje," přibližuje své zkušenosti Zdeněk Löwl z firmy Auto Veletržní, kde se specializují na ochranné nástřiky karosérií.

Je pochopitelné, že největším urychlovačem koroze na autech je posypová sůl. A to i přesto, že intenzita současného solení se nedá srovnávat s dobou minulou.

"Sůl se pochopitelně nerozhazuje na silnice lopatou a už to není běžná sůl, ale ve skladech je patřičně upravována. V dnešní době je dodávána v provedení solných roztoků - zkrápěných a granulovaných solí, takže už je to v podstatě jiný materiál, který se navíc úplně jinak dávkuje" vysvětluje Pavel Šustr, který má na ministerstvu dopravy na starosti zimní údržbu.

V současné době je totiž solení silnic záležitost přesného dávkování, aby na vozovce nebylo soli ani moc ani málo.

"Stroje mají dávkování, které si řidič může sám nastavit. Některé však nemají možnost dávku upravit, protože tu řídí technika prostřednictvím senzorů a informací o počasí, které do ní přicházejí. Tuto kombinaci dávkování ve vztahu k vlastním potřebám vozovky - aby soli nebylo moc, ale ani málo - zkoušíme v Pardubickém kraji. Automatizovaná technika výrazně pomáhá při údržbě zasněžených silnic," konstatuje Pavel Šustr.

Zajímavostí je, že když si silničáři nechali u odborníků zpracovat vliv solení na životní prostředí, došli k překvapivému výsledku.

"Ze zprávy vyplývá, že při zjišťování ovlivnění zdrojů v blízkém okolí nebylo co měřit. Používané materiály se běžně rozpustí. Jejich koncentrace je natolik nízká, že se rozpustí v okolním sněhu a neuškodí ani podzemním zdrojům," ujišťuje Pavel Šustr.

Na autech však sůl zůstává a vůbec jim neprospívá. Zvláště když zaparkujeme v garáži, zůstává na podvozku a když je tolik sněhu jako teď, dostává se i na karosérii. Mytí v myčkách, které by sůl odstranilo, se většinou kvůli mrazům nedá využít, a tak nezbývá než auto pořádně připravit už před zimou. Především u starších vozů je důležitá dostatečná ochranná vrstva na podvozku a dutinách. Můžeme ji aplikovat i sami, ale v odborném servisu vědí, na co se zaměřit.

"Jedno auto je náchylné na zadní nosníky, další na přední. Obecně tedy nelze říct, že všechna auta jsou na některých místech dobře chráněna proti korozi a na jiných zase ne," říká Zdeněk Löwl.

Doufejte, že právě vaše auto se s korozí nepotká.

autor: evk
Spustit audio