Pozor na ojetý diesel!

7. květen 2008

Pro mnohé je otázka, na co bude jezdit jejich budoucí auto, jednou ze zásadních. Často pak kvůli spotřebě volí právě auto s naftovým motorem, což má ale svá úskalí. Na co si tedy dát při koupi ojetého dieselu pozor?

Odpověď na základní otázku, zda benzín nebo diesel, je jednoduchá. Auto na naftu se nám vyplatí pouze v případě, že opravdu hodně najedeme. U každého auta je to jiné, ale můžeme konstatovat, že se jedná o desítky tisíc kilometrů ročně. Jezdíme-li jenom krátké cesty po městě, popřípadě o víkendu pár kilometrů na chatu, pak bychom měli volit benzinový motor. I přes její současnou cenu se ale mnozí rozhodnou pro naftu. Pak je potřeba volit opravdu pečlivě.

"U dieselového motoru je nutné vědět, v jakém stavu je rozvod, rozvodová kola a řemen. Kdybych kupoval naftové auto, určitě bych s ním udělal zkušební jízdu a vyzkoušel bych startování. Velmi často se stává, že studený dieselový motor startuje, zatímco ten teplý ne. To je důsledek vyššího věku a opotřebování motoru," upozorňuje Zbyněk Sedlář z Autocora.

I laik má šanci poznat, že něco není v pořádku.

"Po startu se diesel projeví jednoznačně. Pokud má nepravidlený chod, tak je buď špatný systém žhavení, špatně nastavený předstřik nebo dokonce špatný technický stav motoru."

Při koupi novější ojetiny máme na výběr ze systému čerpadlo-tryska, používaný výhradně koncernem Volkswagen, nebo dnes upřednostňovaným Common Railem.

"Domnívám se, že pro běžného uživatele není zásadní jaký je systém vstřiku paliva. Důležité, v jakém stavu je motor, olejová náplň, rozvody, filtry a čistota paliva."

K nám se ale dováží ve velkém také starší auta, která mají ještě pod kapotou starší naftové motory. Ty jsou, kromě emisí, paradoxně ve výhodě.

"Starší systémy nejsou tak náročné na palivovou soustavu. Přestože jsou starší, vykazují velice dobrou spotřebu, mají nižší EURO normu a nejsou tak náročné na vstřikované tlaky. Proto mají delší životnost. Platí tu ovšem stejná zásada, znát stav rozvodů a filtrů. Na nich je rozhodně dobré nešetřil."

Při koupi ojetého dieselu bychom tedy měli vždy vyžadovat perfektní dokumentaci o údržbě vozu a pohlídat si, zda byly dodrženy všechny předepsané servisní úkony. Jinak se nám případná oprava může značně prodražit.

autor: pgj
Spustit audio