Přezouváme ze zimních na letní

Jaké máte na nohou boty? Letní sandálky? Pak je to jasné znamení, že i vaše auto by už raději chtělo letní pneumatiky než zimní. Ty jsou ideální při teplotách pod sedm stupňů Celsia, takže současné teplotní rekordy jim příliš nesvědčí, rychleji se opotřebovávají. Pokud ale plánujeme cestu ještě někam na hory, pak bychom neměli s přezutím spěchat, protože i když počasí bude docela příjemné, pak zákony platí pro všechny.

Ale naštěstí i jejich platnost už se chýlí ke konci - alespoň co se povinné zimní výbavy týká. U nás byla díky ministerské vyhlášce zkrácena doba platnosti značky Zimní výbava do 21. dubna, ale jak jsem se mohla sama přesvědčit při nedávné cestě na Moravu, na dálnici D1 už tyto značky nejsou. Na horách ale být stále ještě mohou. Naproti tomu v Rakousku končí povinnost mít zimní pneumatiky zítra, tedy 15. dubna. Potřeba už nejsou ani v Německu, protože tam je to podmíněno klimatickými podmínkami. Podle zkušenosti z pneuservisů má stále více motoristů dvě sady kol, jak potvrzuje například Pavel Procházka.

"Je to hlavně způsobeno tím, že řada řidičů má lehká hliníková kola na léto a plechová na zimu."

Jestliže budeme měnit kola sami, nesmíme zapomenout na jejich odborné vyvážení, abychom pak na silnici neměli problémy s vibracemi auta. Zatímco u zimních pneumatik bychom si měli hodně všímat stáří, pak u letních rok výroby není až tak rozhodující.

"U letní pneumatiky je použitá jiná směs, takže tam ta životnost může být trochu delší. U zimních pneumatik je to kolem čtyř let, u letních šest až sedm let, ovšem pokud je pneumatika stará přes deset let, nedoporučoval bych ji montovat na auto." Navíc většinou ji dříve sjedeme. Nová pneumatika má výšku vzorku kolem 7 milimetrů, zákonné minimum je 1,6 mm. Také u letních pneumatik by mělo platit, že po konstrukční stránce musí být všechna kola stejná.

"To znamená radiální nebo diagonální, musí být stejný rozměr pneumatik na celém voze, pokud není technickým průkazem stanoveno jinak - řada vozů má zadní pneumatiky širší než přední. A náprava musí být obuta do stejných pneumatik - na voze mohou být dva rozdílní výrobci, ale náprava musí být obuta vždy od stejných výrobců."

Při jarním přezouvání je vhodné zkontrolovat a hlavně dohustit také rezervu. Měli bychom být také obezřetní při nákupu pneumatik po internetu. Ostatně, mnozí motoristé už se zase zpátky vracejí do pneuservisů.

"S tím, že řada pneumatik, které jim přišly, byly starší nebo špatně skladovány. Ale vzhledem k tomu, že je to relativně anonymní prodej, tak tito lidé po příjezdu do značkového pneuservisu a bylo jim vysvětleno, o jaké pneumatiky se jedná, tak si to mnohdy rozmysleli a dnes už jezdí do svého pneuservisu."

Mimochodem ze čtyřmístného čísla DOT se dá vyčíst stáří pneumatiky - například číslo 2007 znamená, že pneumatika byla vyrobená ve 20. týdnu roku 2007.

A jak to vypadá při přezouvání pneu přímo v pneuservisu? Jiřího Březinu z Eurotires sledoval při práci reportér Petr Jansa a nasbíral užitečné rady i pro ty, kteří si kola přehazují sami...