Přezouvat doma, nebo v pneuservisu?

29. říjen 2009

Zajímavým výsledkem skončila naše pravidelná týdenní anketa. Většina motoristů řeší přezouvání pneumatik vlastními silami - přesně 56 procent. Dalších 32 procent se spoléhá na pneuservis a zbývajících 12 procent respondentů pneumatiky na zimu vůbec nemění. A to je velká škoda. Pokud i v zimě jezdí na letních gumách, pak se mohou dostat do zbytečných problémů.

Zimní pneumatiky jsou, na rozdíl od letních, vyráběny z měkčí směsi a jejich dezén je hlubší a propracovanější, takže lépe odvádí vodu a sníh. Díky tomu může motorista zvládat i náročné zimní podmínky.

"Zimní pneumatika má běhounovou směs, která při nižších teplotách neztrácí elasticitu. Je tedy přilnavější než letní pneumatika, která při 7 °C ztuhne a brzdná dráha se prodlužuje. Nejedná se tedy jen o tom, že se dobře rozjedu na sněhu, ale také že bezpečně zabrzdím před přechodem pro chodce," přibližuje přednosti zimních pneumatik Rudolf Smutný ze společnosti Goodyear.

Ovšem jak potvrdila i naše anketa, dělá to naštěstí většina motoristů. Mnozí vyrážejí do pneuservisů, kdy zvlášť na podzim musejí na volný termín chvíli počkat, ale pak už je to záležitost ani ne půlhodinového koncertu několika rukou.

"Nevěnuje se tomu jeden člověk. Odborně vyškolení mechanici mají práci rozdělenou. První auto začne odbavovat a zkontroluje stav pneumatik. Druhý technik mezi tím zkontroluje podvozek a očistí náboje kol," popisuje Jan Petrů ze společnosti PneuVulkan.

To samozřejmě něco stojí - většinou kolem šesti set korun - a tak mnozí motoristé raději spoléhají na vlastní síly. A proč ne? Vždyť se téměř nevyplatí výměna pneumatik na jednom disku a většina motoristů už vlastní dvě sady kol - letní a zimní. Při domácím "přehazování" kol by však neměli zapomenout na několik důležitých věcí.

"Je podstatné pneumatiky zkontrolovat, to znamená vyvážit a dohustit. Měli by si také dávat pozor na hloubku dezénu a směr otáčení pneumatik. Některé pneumatiky jsou totiž přímo vyráběny na levou a pravou stranu a velká část lidí je nasadí obráceně. Pneumatika potom funguje s opačným účinkem - místo toho, aby vodu nebo rozbředlý sníh odvedla, drží ho stále pod sebou," vysvětluje Jan Petrů.

Problematické může být také vyvažování jednotlivých kol. To by motoristé rozhodně neměli podceňovat a nevyvážené kolo na auto vůbec nedávat. Může totiž dojít k nebezpečné situaci.

"Přezuje kola, ujede pár kilometrů a najednou zjistí, že v určité rychlosti auto začne vibrovat a klepe se mu volant. Potom musí zajet do servisu, který mu pneumatiky odborně vyváží. Běžný člověk, který si kola přezouvá sám, není schopen určit, kam závaží na kolo patří. K tomu je potřeba speciální vybavení," radí Jan Petrů.

Takže během roku je potřeba pneuservis stejně navštívit. Ale Pavel Procházka, majitel stejnojmenného servisu, má docela dobrou radu, jak ušetřit při přezouvání pneumatik peníze i cestu do servisu: "Když přijedete na jaře do pneuservisu kvůli výměně kol, standardně vám přehodíme zimní sadu za letní, ale zároveň zkontrolujeme a připravíme zimní sadu na opětovné přezutí. Vy si potom na podzim, kdy bývají největší fronty v pneuservisech, kola nasadíte sami."

Myslete na to, že auto se vozovky dotýká pouze čtyřmi plochami velikosti dlaně, ať už v létě nebo v zimě, takže kvalitní a dobře připravené pneumatiky jsou základem bezpečné jízdy.

autor: evk
Spustit audio