Připravujeme auto na STK

23. září 2008

Říká se, že jednou tam musíme všichni. A platí to i pro auta. Teď ovšem nemyslím automobilový hřbitov, ale pravidelnou technickou prohlídku. Nové auto na ni musíme přistavit po čtyřech letech, pak každé dva roky. Mimochodem, zkontrolujte si, zda ji máte platnou, protože taková případná nehoda s propadlou technickou znamená pro viníka, že veškeré škody zaplatí z vlastní kapsy. Vyjel totiž s autem, které na silnici nemělo co dělat. I proto teď auto na prohlídku připravíme.

V prvé řadě musíme zvážit to, o jaké auto se jedná a na kolik jsme zruční. Každopádně sami zvládneme základní kontrolu.

"Zkontrolovat světlomety a žárovky, dále pneumatiky, těsnění vozidla (motor, převodovka), korozi karoserie a základní věci jako je uchycení bezpečnostních pásů, lékárnička a povinná výbava," radí Petr Peterka z STK Bohdalec.

Případnou výměnu žárovek bychom neměli podceňovat.

"Nejčastější závada je ta, že motoristé dají žárovku s jinou světelnou hodnotou, než má mít. Také je dobré zkontrolovat parabolu světlometu, jestli není zrezlá. A co se týká seřízení světel, doporučuji odbornou dílu."

Stejně tak bychom servisu měli svěřit kontrolu dalších dílů.

"Při převzetí vozu na technickou prohlídku klademe důraz na stav a souměrnost funkce brzd, stav přední nápravy, seřízení světel a samozřejmě zkontrolujeme všechny důležité součástky pro provoz vozidla," vysvětluje Jiří Steklý.

Právě péči o brzdy a podvozek nejvíce podceňujeme.

"Řidiči podceňují výměnu brzdové kapaliny, stav brzdového obložení (kotoučů a destiček), dále vůli v kulových čepech na přední ose, stav tlumičů i seřízení geometrie přední nápravy."

Stav podvozku je totiž při prohlídce bedlivě sledován.

"Podvozek vozidla se kontroluje tak, že technik je v jámě, přizvedne si nápravu a na takzvaných třasadlech kontroluje vůle, zda jsou v patřičných mezích. Dále kontroluje vůle na čepech. Geometrie kol se pak dělá na speciálním přístroji, který ukáže, zda je v toleranci."

Lidově řečeno, vyletět od prohlídky můžeme například i za prasklé zpětné zrcátko.

"Tyto věci jsou součást technické prohlídky a technik se na to pochopitelně zaměřuje. Prasklé zrcátko je hodnoceno stejně jako přední nebo zadní sklo, protože ohrožuje bezpečnost silničního provozu, takže technik ji posoudí tak, jam má být kvalifikována," říká Jiří Steklý.

A přijedeme-li s čistým a uklizeným autem, určitě si technik udělá lepší obrázek, protože uvidí, že se o auto staráme. To ale neznamená, že nám nějakou závadu odpustí.

autor: pgj
Spustit audio