Přísnější autoškoly pro motorkáře

26. červenec 2012

Je to na první pohled trochu paradox. Motocyklů je u nás registrováno výrazně méně než třeba před deseti lety, ale přitom to vypadá, že jich je na silnicích stále víc. Jenže zatímco dříve se na slabých pionýrech jezdilo akorát pár kilometrů, dnes se lidé na silných motocyklech prohánějí po celé republice. Bohužel výuka v autoškolách se téměř nezměnila.

Všímají si toho i sami motorkáři. Především ti zkušenější vidí, že mladí kluci toho moc s motocyklem neumějí. „Myslím si, že je velmi zanedbaná příprava v rámci autoškol. Koncepce zřejmě vychází z dob, kdy se dělaly jízdy na Jawách 250 nebo 350. Řidiči podle mě nedostávají dostatek prostoru a času, aby si motorku pořádně vyzkoušel a sžil se s ní,“ říká jeden nejmenovaný motorkář.

U nás se totiž stále učí jízda na motorce v tandemu – tedy na motorce s dvojicí řidítek, a prakticky teprve až po získání řidičského oprávnění motorkář zjistí, jaké to je jezdit bez spolujezdce. Pochopitelně mu chvíli trvá, než si zvykne, že se motorka chová jinak, bez ohledu na její výkon. To by se mělo změnit.

Podle Karla Bezděkovského z ministerstva dopravy by všichni adepti motorkářského oprávnění museli ještě před výcvikem na silnici prokázat, že motocykl umějí sami ovládat. „Adept bude muset prokázat, že zvládne zvednout motocykl ze země, postavit ho na stojánek a zároveň ho z něj sundat, tlačit motorku do zatáček, rozjíždět se, zvládnout vyhýbací manévr, osmičku, slalom mezi kužely a další. Do výcviku v reálném provozu se tedy dostane až poté, co prokáže ve zkoušce tyto dovednosti,“ popisuje.

Zkušení motorkáři v novém testu neuspěli

V autoškolách, kde jim jde o to, aby motorkáři opravdu něco uměli, už to dělají. Oficiálně se tato metodika testovala v autoškolách v Brně a Žďáru nad Sázavou a tento druh výuky motorkářům jednoznačně pomáhá. „Všichni, kteří procházeli výukou podloženou touto metodikou, dopadali velice dobře. Žádný z uchazečů neměl problémy při vykonávání zkoušky,“ potvrzuje Zuzana Strnadová z Centra dopravního výzkumu.

Stejné testy ovládání motocyklu si na jednom z brněnských autosalónů mohli vyzkoušet i lidé, kteří na motorkách jezdí už několik let. A tady to bohužel dopadlo hodně špatně, protože většina z nich nedokázala motocykl dobře ovládat, a to byla jen „stopětadvacítka“.

„Mnozí mladí muži se do této zkoušky hrnuli s tím, že ji hravě zvládnou, ovšem opak byl pravdou. Měli obrovské problémy, mnoho z nich muselo použít nouzové brzdění a někteří dokonce z motorky sesedli a dotlačili ji do cíle,“ uzavírá Strnadová.

Nejpřekvapivější však byly názory těchto mladíků, kteří ač v provozu jezdí na motorce, nedokázali v nízké rychlosti bezpečně projet například slalom. „Mnoho z neúspěšných jedinců říkalo, že oni nepotřebují dokonale řídit, protože jezdí jen v okolí svého bydliště a nemůže se jim nic stát,“ dodává Bezděkovský.

Nový autoškolský zákon se zatím stále připravuje, ale rozhodně by po jeho přijetí měli z autoškol vycházet kvalitnější řidiči motocyklů i aut.

autor: evk
Spustit audio