Provoz dodávky na elektřinu je pětkrát levnější než v případě naftových motorů

26. leden 2015

Peugeot, Renault a nově i Nissan u nás nabízí dodávky na elektřinu. Jejich provoz je nejen ekologičtější, ale také výrazně levnější než u klasických dodávek, které jezdí na naftu. Základním omezením dodávek na elektřinu je ale jejich dojezd.

Výrobci aut odhadují, že po celé Evropě má možnost jezdit na elektřinu až 200 tisíc dodávek. Jejich řidiči totiž nenajedou za jeden pracovní den víc než 100 kilometrů. Námi oslovení řidiči na pražské Jižní spojce si umí představit, že by místo tankování nafty svoji dodávku dobíjeli ze zásuvky.

Čtěte také

„Asi by to bylo i levnější a na těch 150 kilometrů by to mělo stačit, na den. Je to zajímavé, protože auto se dá nabít doma.“ A tak jsme se rozhodli si takovou elektrododávku vyzkoušet na vlastní kůži. V novém autě se člověk nejdřív musí zorientovat. Je to automat, takže levou nohu na stranu. Mám s sebou průvodce, je jím Dan Fára, technik automobilky Nissan. Důvod je jednoduchý – toto auto se neovládá úplně tradičně.

„V tomto voze máme bezklíčové startování – klíč můžeme mít v kapse nebo v batohu a startujeme pouze tlačítkem. Auto má elektromotor, takže je zcela tiché a pokud s vozidlem jedeme, tak slyšíme pouze aerodynamický odpor, nic jiného,“ popisuje. Tak vyrážíme. Zařadíme dopředu, odbrzdit a můžeme jet.

Nissan e-NV200 Van

Spotřeba

V autě dnes posloucháme autorádio, pouštíme si klimatizaci, musíme povinně svítit, a tak dále. Čím více toho zapneme, tím má auto vyšší spotřebu a zkracuje se nám dojezd. To ale neznamená, že bychom v zimě museli v autě mrznout.

Čtěte také

„Doporučením je, aby se místo topení používalo vyhřívání volantu a sedačky, neboť spotřeba energie je několikanásobně nižší než při použití topení. Váš dojezd se nebude tolik snižovat.“ Dojezd elektrododávek je v ideálním případě okolo 170 kilometrů. Když potřebujeme najet víc, stačí nám pauza na oběd.

„Budete mít krátký dojezd a okamžitě budete potřebovat někam jet, potom je výhodná rychlonabíječka, která nabije vozidlo za 30 minut. Pokud budete mít více času, tak můžete použít nabíječku přímo z vozidla, která se dodává jako standard. Tou se nabíjí v závislosti na rozvodu elektrické sítě osm až dvanáct hodin.“

Renault Kangoo Z.E.

Cena

Všechno má svá pro i proti. V případě dodávky na elektřinu je negativem především o třetinu vyšší pořizovací cena. Naopak náklady na servis jsou přibližně čtvrtinové, protože nemusíme například pravidelně měnit olej. A jeden ujetý kilometr vyjde až 5x levněji než nafta.

autor: pgj
Spustit audio