Provoz elektromobilů neznamená nulové emise skleníkových plynů!
Zapomeňte na to, že provoz elektromobilů znamená nulové emise skleníkových plynů! I když si to myslí také jejich majitelé. Emise CO2 se u aut na elektřinu musí počítat podle země, ve které jezdí.
Novinky automobilového průmyslu jsou tady v Paříži na autosalónu rozděleny do osmi obrovských hal. Já teď stojí v hale číslo tři a při letmém pohledu na vystavené exponáty vidím z jednoho místa tři elektromobily. O nich se už dlouhá léta říká, že neprodukují žádné emise. Ale pravda to není, protože energie, kterou využívají, se musí nějak vyrobit a tahle výroba produkuje skleníkové plyny. Konkrétně Michal Tolar z automobilky Kia ČR.
„V globálním měřítku je důležité, jak se energie vyrobí. Pokud budeme brát energetický mix v České republice a uspořádání výroby energie z uhlí, z vody a podobně, tak se pohybujeme kolem 80 gramů CO2 na jeden ujetý kilometr,“ říká Michal Tolar.
Pokud provozujete elektromobil v Rakousku, jste na tom s emisemi u vašeho auta úplně jinak. „V Rakousku, kde je větší využití vodních elektráren, hodnota klesá dolů a při využití větrných elektráren nebo slunečních elektráren se dostáváme na hodnotu blízké nule nebo 20 gramům CO2,“ upozorňuje.
Elektromobily i hybridy
Automobilky tady v Paříži neukazují jen čisté elektromobily, ale i hybridní auta. Auta, která mají klasický motor v kombinaci s elektromotorem. Například Volkswagen se tady chlubí novou generací modelové řady Passat, které nově patří plugin hybrid, u kterého výrobce udává emise CO2 méně než 40 gramů a velmi nízkou spotřebu paliva.
„K autu, u kterého stojíme, je to první plugin hybrid v passatu. Bude disponovat celkovým výkonem 218 koní a nabídne spotřebu ve verzi Limuzíny 1,6 a ve verzi Variant 1,7 litrů na 100 kilometrů,“ dodává Daniel Harant z českého zastoupení Volkswagenu.
Vraťme se ale ještě alespoň na chvíli k čistým elektromobilům. Za jak dlouho se vám vrátí investice do tohoto auta, které je, řekněme, dvakrát dražší než benzínové. Odpověď na otázku zná Michal Tolar z Kia ČR. „Reálný provoz a reálný dojezd – pohybujeme se okolo 90 tisíc kilometrů, kdy návratnost začíná být ve prospěch elektromobilu. Úspora je cena za ujetý kilometr i nižší náklady na údržbu vozidla, kde odpadá motorový olej, olejový a palivový filtr anebo vzduchový filtr a podobně.“