První pomoc motorkáři
Z přehledů statistik víme, že dopravních nehod je letos méně než v minulém roce. Na druhou stranu statistiky ukazují, že prudce přibývá nehod motocyklů. A právě následky nehod motocyklů bývají velmi vážné. Věděli byste, co dělat, kdybyste se stali svědkem právě takové nehody? Jak dát první pomoc motorkáři?
Komplikované zlomeniny, těžké úrazy trupu a hlavy. To jsou nejčastější zranění při nehodách na motorce. Vžijme se teď do situace, kdy jste svědkem nehody motocyklisty. Vím, že to není vůbec příjemná představa, ale ta situace prostě nastat může. A proto je lepší být připraven. Jak postupovat? Nejdříve ze všeho musíme zavolat záchranku, známé číslo 155. Co dál?
"K takovému pacientovi byste měli primárně přistupovat tak, že má poraněnou páteř a zlomeniny dlouhých kostí, tedy končetin. Takže manipulace s poraněným by měla být minimální, to znamená s pomocí několika dalších svědků velmi opatrně otočit pacienta na záda a zjistit stav vědomí. V případě, že je při vědomí, zeptat se ho, co ho bolí a zda může hýbat končetinami. Pokud není při vědomí, tak byste pohledem na hrudník měli zjistit, jestli dýchá," popisuje lékař Jan Křička, který létal s vrtulníkem záchranné služby často právě k nehodám motorkářů.
Jestliže zraněný nedýchá, je nutné začít s oživováním. A tady může nastat problém. Každý motorkář totiž nosí, nebo alespoň by měl nosit helmu. A tu musíme sundat. Velmi opatrně.
"Ve spolupráci dvou zachránců, kdy jeden fixuje hlavu za dolní čelist ve směru krční páteře, velmi opatrně bez jakéhokoliv kroutivého nebo kývavého pohybu se snažit sundat helmu z hlavy. Pohyb s pacientem by měl být minimální, což je obrana proti poranění míchy v případě krční páteře."
Velice důležité je zkontrolovat, jestli není zapadlý jazyk. Hodně lidem právě vytažení zapadlého jazyku zachránilo život. Není to nic těžkého.
"Patří to mezi první pomoc. Stačí mírný záklon hlavy a předsunutí dolní čelisti k tomu, aby se alespoň částečně uvolnily dýchací cesty."
Jestliže stále nedýchá a nenahmatali jsme tep, začneme s laickou resuscitací. Ta by už by měla být všeobecně známá - tedy třicet stlačení hrudníku a dva vdechy. A ještě jedna velmi důležitá věc. Lékař Jan Turek připomíná význam chráničů a správného oblečení na motorku. Ví o čem mluví, pracuje na příjmu těžce zraněných pacientů.
"Motorkáři, kteří mají kvalitní ochranné kombinézy, mívají menší počet zranění skeletu nebo vnitřních poranění. Také trup bývá relativně méně často postižen než například u motorkáře, který si vyjede v triku a krátkých kalhotách. Opravdu každá kvalitní ochrana skeletu a hlavy je rozhodně ku prospěchu věci."
Tak prosím jezděte opatrně, ať už jste za volantem auta nebo za řidítky motocyklu. Motorkářská sezóna ještě zdaleka neskončila, ať těchto vážných nehod nepřibývá.