Pryžové retardéry chrání silničáře při práci na cestách

24. září 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02947522.jpeg

Práce na silnici patří k nejrizikovějším povoláním. Řidiči jsou stále neopatrnější a nehody, při kterých dojde ke zraněním silničářů, jsou poměrně časté. Někdy bohužel končí i smrtí. A proto silničáři zavádějí nové prvky, které je při práci na cestách více ochrání.

Přiznávám, že kdykoli jsem dělala reportáže přímo v uzavírkách modernizovaných úseků D1, vždycky jsem se bála. Úplně se mi třásly nohy. Řev motorů nákladních i osobních aut, která jedou jen o pár metrů dál, často vyšší než povolenou rychlostí, je ohromující. Sami dělníci si ale strach nepřipouštějí, nesmějí. „To víte, že máte strach, ale tak to je. Nedá se nic dělat. Musíme dávat pozor, auta jezdí rychle, jinak by vás něco zajelo.“

Čtěte také

A je čeho se bát, od roku 1992 zemřelo při práci osm silničářů a stovky dalších byly zraněny. Nejrizikovější je údržba, kdy lidé pracují prakticky za plného provozu za takzvanou šipkou. Ty jsou sice tři za sebou a výstražně blikají, ale přesto je řidiči často přehlížejí. Jak potvrzuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnice, jen letos narazili do stojící techniky už skoro padesátkrát. „Bylo zničeno 33 výstražných předzvěstných vozíků.“

A nejen proto, že jedna šipka stojí 350 tisíc korun, hledali silničáři inspiraci v zahraničí, jak tomu zabránit. „Toto je výstražný pás, který je dlouhý dva metry. Nainstaluje se na vozovku. Z čelní strany vidíme, že je zešikmený,“ ukazuje mi jednoduché řešení šéf silničářů na mirošovickém úseku D1 Stanislav Šimon. Pryžové retardéry vysoké třiadvacet centimetrů se dávají zhruba 150 metrů před dělníky.

„Ve vzdálenosti pěti metrů se umístí druhý pás, jsou tři centimetry vysoké, a dál se umístí ten třetí. Tato soustava se potom doplní světelnou šipkou – to je v podstatě takové poslední varování pro řidiče,“ popisuje Stanislav Šimon. Na jaře přišli tady v Mirošovicích o čtyři vozíky. Jak to vypadá teď, když jste začali při uzavírkách využívat pryžové pásy? „Nedošlo k přímému střetu.“

Čtěte také

Pásy tedy fungují, jak z vlastní zkušenosti vědí i dělníci. „Sám jsem si to vyzkoušel. Jel jsem 80 km/h, přejel jsem to a okamžitě jsem zjistil, že se něco děje. To probere i řidiče s mikrospánkem,“ říká jeden z dělníků.

Pro větší ochranu dostane oblečení silničářů vedle oranžové i další barvu — žlutou. A podle Rýdla se dokonce uvažuje o zvukových signálech pro řidiče kamiónů. „Systém rádiových vysílaček budeme mít na své technice a zhruba kilometr dopředu kamióny upozorní, že se blíží k místu, kde se odbývají nějaké práce na silnici.“ Nejdůležitější ale je, aby řidiči vnímali, co se kolem nich na silnici děje a podle toho se chovali.

autor: evk
Spustit audio