16. prosince  2012 v 11:50  rubrika: Nepřehlédněte

Autobar test: Mazda CX-5 Skyactive-D 2,2 110 kW AWD

Mazda CX-5 Skyactive - Foto: Martin Matějka

Mazda CX-5 SkyactiveFoto: Martin Matějka

Mazda CX-5 je japonské auto roku 2013. SUV z Hirošimy ve srovnávacích testech poráží své konkurenty jako Volkswagen Tiguan, Hyundai ix35 nebo Ford Kuga. Je to především díky motoru Skyactiv-D o oběmu 2,2 litru. Mazdu CX-5 s tímto čtyřválcovým motorem o výkonu 110 kW jsme otestovali. A musíme dát za pravdu, že jde o výjimečný počin.

Evoluce motorů Skyactive je u dieselu ve znamení sníženého kompresního poměru na 14:1. Pro srovnání dvoulitrový TDI od Wolkswagenu má poměr 16:1. Motor od Mazdy má díky menším tlakům méně robustní konstrukci. 

K tomu bylo možné dodat propracovaný výfukový systém s dvojicí turbodmychadel. Třešničkou na dortu je už dnes splnění emisní normy Euro 6, která bude závazná až od roku 2015. 

Co ale Skyactiv technologie přináší řidičům především? Hlavně je to nižší spotřeba a také větší odhlučnění. Možná tomu nebudete chtít věřit, ale po městě jsme jezdili za 5,7 litrů. Mimo město nepojedete za víc než 5,2 litrů, spíš kolem 4,7. 

Na auto těžké 1,6 tuny znamenitý výsledek. Nejvyšší zaznamenaný údaj byl naměřen při jízdě po dálnici. Dálničním tempem jsme se dostali na průměrnou spotřebu 6,8 litru. Motor dávkuje výkon hezky rovnoměrně a je na něm znát, že má raději svižnější jízdu, spíš jako benzínový agregát než typický diesel. 

Abychom jen nechválili, musíme zmínit některé nedostatky. Při ostřejší jízdě na okreskách je Mazda CX-5 „rozhoupanější“ než třeba Tiguan. Řazení by mohlo být více hladší. Při vysokých rychlostech jsou vidět lehce rozechvělá zpětná zrcátka. 

A ještě dvě praktické malé drobnosti z provozu. Na systému start stop, který vypne motor třeba při zastavení u semaforů, je také dobré to, že ho lze pro některé situace v provozu snadno vypnout. 

Tady je příslušné tlačítko schované vlevo pod volantem a ještě se musí déle držet a ne vždy to stihnete. Topení také není zrovna silnou stránkou Mazdy. Ani za deset minut nebylo v kabině komfortní teplo na to, jak by se v autě za skoro tři čtvrtě milionu slušelo. To v takovém Tiguanu nebo Yetim je po dvou minutách jiná „sauna“. 

Až se poperete s některými opravdu drobnostmi, na které zákazníci německých automobilek škodolibě upozorňují, stejně je Mazdě odpustíte. Protože jízda s Mazdou CX-5 je zážitek. Na každou projížďku se budete těšit, a i poté, co zaparkujete, budete se kochat pohledem, protože v reálu je mnohem hezčí než na fotkách. 

Pochvalu zaslouží i interiér. Ten je kvalitní a přehledný, měkké plasty a ovládání příslušenství snese srovnání s německými konkurenty. Zavazadlový prostor o objemu 503 litrů je dostačující a vychytávkou je clona, která se táhne od zadních sedadel až po páté dveře. 

Pozitiva:
Úsporný a tichý motor
Sportovnější řízení
Prostorný interiér i zavazadlového prostoru 

Negativa:
Tužší řazení
Na okreskách neklidná jízda
Volant nepadne do ruky 

 

Martin Matějka tentokrát testoval Mazdu CX-5 a Škodu Yeti.

Vložit na svůj web

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas