Sociální firmy dávají šanci znevýhodněným lidem na trhu práce

20. květen 2011

V České republice podniká asi stovka sociálních firem. To jsou společnosti, které zaměstnávají lidi se zdravotním, nebo společenským znevýhodněním. Zájemců, kteří by se chtěli pustit do tohoto druhu byznysu, stále přibývá. Pokulhává ale systém finanční a poradenské podpory.

Příkladem úspěšného podniku je sociální firma Modrý domeček, která už čtyři roky zaměstnává lidi s mentálním postižením a duševním onemocněním. V Řevnicích společnost provozuje chráněnou žehlírnu, kopírovací služby a výtvarnou galerii – a také kavárnu.

"Většina našich klientů jsou lidé, kteří nikdy nepracovali. Druhou polovinu tvoří lidé, kteří dříve pracovali, ale pak přišla nemoc a oni tu příležitost na otevřeném trhu ztratili. Případně se snažili neúspěšně na trh vrátit. Proto ty "chráněné" podmínky. To znamená, že mohou pracovat jen odpoledne, nebo že mají zkrácenou pracovní dobu. Tyto podmínky je v práci udržují, od té doby co u nás začali pracovat lidé s duševním onemocněním, nemají relapsy a nejdou na půlroční neschopenku," říká ředitelka Modrého domečku Zuzana Dudáková.

Největším přínosem pro klienty je podle ní možnost okamžitě zakusit úspěch: "Protože oni svou práci přímo předávají cílovému zákazníkovi, například koláč který upečou. Je to bezprostřední ocenění jejich práce."

Organizace částečně podporuje stát, například refundací platů zaměstnanců, to ale na provoz nestačí. Firma musí vydělávat. Zuzana Dudáková proto doporučuje jít do projektu s odborníkem a dostatečným kapitálem. Je třeba mít promyšlený jak sociální záměr, tak podnikatelský plán.

"Je to byznys se vším všudy. Jenom to, že ho děláte s lidmi se znevýhodněním, je spíš bonus. Ale rozjet sociální podníkání je jako když se rozhodnete, že založíte třeba firmu na čištění koberců, nemůžete čekat výhodnější podmínky."

Hybnou silou sociálního podnikání u nás je obecně prospěšná společnost Nová ekonomika, která nabízí balíček know-how a snaží se, aby v každém kraji vznikla skupina prosazující tento druh byznysu. Ředitelka společnosti Petra Franzová by ale uvítala větší podporu z politiky, která toto téma absolutně přehlíží.

"My bychom byli rádi, kdyby stát prohlásil, že sociální podnikání jako takové je užitečná věc, že to vítá, že to podporuje. Na to by se navázala podpora finanční a poradenská," říká Franzová.

Na rozjezd firmy mohou zájemci zažádat také o příspěvek z evropských fondů.

autor: Petr Kořínek
Spustit audio