Řetězem sem, řetězem tam

28. duben 2010

Zastánci řemenů a kardanových hřídelí se na řetězy dívají trochu „skrz prsty“. Motorky prý kvůli nim připomínají bicykly. Na pomyslné „stupnici motocyklové evoluce“ prý tak stojí na začátku. Řemeny a kardany jsou sofistikovanější záležitostí. Na druhou stranu maximální rozšíření a obliba řetězů mluví sama za sebe.

Mohou za to výrobní i servisní náklady tohoto artiklu. Proti řemenům i kardanům jsou řetězy zásadně levnější. Výměna sady je také snazší a navíc se dá snadno variovat s rychlostí a nastavením stroje.

„Váha zařízení na přenos síly na zadní kolo - ať u kardanu, nebo řetězu - může být rozhodující například u závodního motocyklu, kde v případě kardanu moc váhy neušetříte. Ovšem dnes se dělají duralové rozety, které budou mít vždy nižší hmotnost,“ říká Jiří Ledinský, odborník na motorky z firmy CarServis, a pokračuje: „Další a u závodních strojů velmi podstatná věc je změna převodu. U pohonu kardanovou hřídelí je převod daný a jeho výměna s sebou přináší výměnu celého zařízení. Naopak u motorky s řetězem mohu jednoduše, rychle a relativně levně měnit převody. “

U závodních strojů - ať už terénních nebo silničních - tedy nečekejme žádné změny. Řetězy také lépe než řemeny nebo kardany tlumí extrémní nárazy od kol. Na druhou stranu, o řetěz se na rozdíl od obou dalších pohonů musíte pečlivě starat.

„Pro řetěz je předepsána určitá vůle, aby se mohl při propružení motorky napínat. Pokud by se nedodržela, při propružení motorky by na řetěz byla vyvinuta síla v řádu několika tun, jednotlivé články by se natáhly a řetěz začal kmitat,“ vysvětluje Milan Štumpa ze servisu MariMoto. Za svou praxi viděl už velké množství špatně napnutých, a tedy zničených řetězů.

Jakmile se změní rozteč článků, tak na jednotlivých kolečkách - na převodníku, na rozetě i na předním kolečku na motoru - dochází k abnormálnímu tření a opotřebovávání bočních stran zubů.“

Řetěz a jeho příslušenství jsou spotřebním materiálem jako třeba pneumatiky nebo brzdové obložení. Výměna sady vyjde zhruba na 7 tisíc korun a v závislosti na počtu najetých kilometrů a výkonu stroje bychom ji měli provést alespoň jednou za sezónu. Navíc se řetěz musí čistit a promazávat - a to každých 500 kilometrů.

Tohle u kardanové hřídele vůbec řešit nemusíte,“ namítá Jiří Ledinský, na kterého jsou prostě řetězové motorky hlučné a věčně špinavé. Když jedete na motorce poháněné řetězem, pořád přemýšlíte, co je to za zvuk. Je to váš stálý společník, kterého se prostě nezbavíte. Člověk se navíc musí smířit s tím, že pokud se nebude o řetěz dobře starat, dlouho mu nevydrží. A hlavně on sám bude neustále ušpiněn od šmíru.“

Znamená to, že kardan nebo řemen jsou lepší volbou? To si objasníme v některém z dalších vysílání rubriky V jedné stopě.

autor: pek
Spustit audio