Rezaví? Zastavte to!
Počátky koroze nejspíš pozná každý. Na odřených místech je rez přímo vidět, jinde se maskuje pod lakovými puchýřky a vybouleninami. Než se dáme do samotné opravy, měli bychom garáž nebo dílnu řádně vyčistit, aby se do laku nedostal prach a špína.
Samotnou opravu začneme očištěním a odmaštěním vybraného místa. Firmy výrábějící laky prodávají své čistící prostředky, ale v domácích podmínkách poslouží i technický benzín. Potom přijde na řadu broušení. Ovšem pozor, nejhrubší papír, který může opravář použít, je osmdesátka.
"Když si budeme počínat jinak, na laku zůstanou stopy po špatném a hrubém broušení. Pokud budeme brousit příliš jemně, nový lak ztratí přilnavost a odloupne se. Jestliže jsme začínali brousit s brusným papírem se zrnitostí P80, dále použijeme zrnitost P150, následně P240 a před plničem použijeme brusný papír se zrnitostí P400. Tyto čtyři stupně zrnitosti by měl použít každý amatér," říká Ota Jedlička z firmy Servind.
Pokud je místo už hodně zničené, bude třeba i kytovat. Je to relativně složitý proces, nicméně pro naše domácí podmínky jej zjednodušíme "na dřeň".
"Doporučuji tmelit na holý plech. Pokud jsem spokojen s vyrovnáním karoserie, na které už nejsou patrné žádné nerovnosti, použiji antikorozní základ a nechám ho patřičně uschnout. Potom ho obrousím (podle doporučení některých výrobců bych při slabé vrstvě antikorozního materiálu mohl eventuelně stříkat takzvaně metodou mokré do mokrého a vynechat broušení) a v jistou chvíli, kterou se dočtu na etiketě od výrobce - budu čekat například 15 minut při 20°C do úplného odvětrání -, aplikuji zvolenou barvu," vysvětluje Ota Jedlička.
Odborníci doporučují, abyste jednotlivé materiály kupovali od jednoho výrobce - ideálně samozřejmě ve specializovaných autopotřebách, kde vám prodavač dokáže poradit. A ještě jedna věc. Předtím, než začnete opravované místo stříkat, si samozřejmě zakryjte okolí - profesionálové říkají "zamaskujte".
"Důležité je, aby maskování v oblasti oken nebo dveřních klik nebylo ostré. Pokud nalepím lepicí pásku na plech, nastříkám na ni barvu a potom ji strhnu, vznikne hrana. Páska se proto musí lepit tak, aby hrana nevznikala. Buď mohu použít speciální lepicí okrajovou pásku, nebo pásku přilepím a zpětně ji ohnu," radí Martin Sládek z Fordu.
Před takzvanou ostrou hranou nevarujeme jen tak "pro nic za nic". Je to totiž místo, od kterého by se lak mohl začít odlupovat.