Řidiče na Evropské ulici nově sledují speciální kamery. Hlídají, jestli auta nevjíždějí do pruhů pro MHD

28. srpen 2020

Řidiče na Evropské ulici v Praze nově sledují speciální kamery - hlídají, jestli auta nevjíždějí do pruhů vyhrazených pro městskou hromadnou dopravu nebo záchranáře. Zatím fungují v testovacím režimu, pokuty proto za porušení pravidla nehrozí. Pokud se ale systém osvědčí, v dalších letech by mohl pomáhat policistům s přestupky nejen v Praze 6, ale i na dalších místech. 

Kamery jsou umístěné na sloupech veřejného osvětlení a na první pohled se neliší od těch, které v Evropské ulici měří rychlost. „Jedná se o hlavní tah na letiště. Je velmi vytížen. Také se jedná o rovný úsek, kde řidiči často toto zneužívali. Policisté nemohou odstavovat vozidla, protože by pruh blokovali, kdyby pokutovali přímo na místě. Ta respektovanost je velmi nízká,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková, proč silničáři s testováním systému začali právě tady.

Logo

Zvláštní statistiku o tom, jak řidiči v Praze jezdí v pruzích vyhrazených pro autobusy nebo záchranáře, policie podle tiskového oddělení nevede. Z analýzy, kterou si nechala zpracovat Technická správa komunikací, ale vyplývá, že jich jsou víc než dvě třetiny. To je pro autobusy velký problém. „V případě, že tam jeden řidič vjede, tak se okamžitě za ním vynoří další, kteří to poruší, pak se strhne lavina a autobus tam zůstane uvízlý, takže jako by tam ten bus pruh nebyl. Právě na Evropské je míra porušování největší. Bus pruh je relativně dlouhý, takže autobusy tam ušetří poměrně hodně času a je tam čím dál vyšší frekvence ze středočeského kraje, od Kladna od Slaného, od Rakovníka,“ říká Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která pražskou hromadnou dopravu organizuje.

Značka vás nejprve upozorní

Informace o přestupcích zatím kamery neposílají. Jestli budou, to záleží na vyhodnocení zkušebního období. Řidičům, kteří by do vyhrazeného pruhu vjeli omylem, by ale pokuty nechodily ani pak. „Pokud vjíždíte do úseku neoprávněně, tak vás sejme první kamera. Uprostřed úseku je dopravní značka, která pomocí registrační značky, která se na dopravní značce objeví, vás upozorní, že jste v úseku neoprávněně. Pokud vyjedete, tak je to pouze preventivní informace, pokud pokračujete, sejme vás druhá kamera, která potom připraví balíček pro přestupkové řízení,“ upozorňuje Barbora Lišková.

Pokud se systém osvědčí, společnost Ropid by ho chtěla podle svého mluvčího Filipa Drápala ve městě rozšířit. „Určitě bychom to rádi na všechna místa, kde policie nemůže řidiče pokutovat. Je to typicky Plzeňská, třeba částečně Bělohorská, může se to týkat Strakonické. Je to obecně aplikovatelné na jakákoliv místa.“

V Praze je teď asi 55 kilometrů vyhrazených pruhů. Testování systému v Evropské ulici by mělo pokračovat do konce roku.

autoři: Adam Bejšovec , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.