Řidiči, pozor: zima se blíží

26. říjen 2012
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 00244395.jpeg

První sníh každoročně znamená problémy na silnicích. A to přesto, že většina motoristů už má přezuto na zimní pneumatiky a silničáři jsou připraveni. Zdá se, že hlavní problém bude někde jinde – v našich hlavách. Prostě je třeba si uvědomit, že léto nenávratně skončilo a suchá vozovka se v několika minutách může změnit v kluziště.

„Na začátku zimy se člověk musí vždycky rychle přeorientovat k tomu, aby se na silnici choval tak, že to klouže. Je potřeba jezdit pomaleji, zvyknout si na to, že to může a bude klouzat, dodržovat bezpečné vzdálenosti a nedělat lidem brykule – jako třeba někoho předjet a začít před ním brzdit a třeba ještě k tomu začít sjíždět z dálnice,“ říká Martin Richter, který 20 let jezdí s kamiónem.

Ten totiž moc dobře ví, že to prostě chvíli trvá, než si řidič uvědomí, že i na silnice přichází zima, vozovka je zrádnější a za volantem musí být člověk ostražitější. Právě přístup řidičů je rozhodující pro bezpečné zimní ježdění.

Silničáři připraveni na zimu jsou, snad budou i řidiči

Alespoň je o tom přesvědčen Milan Dont, který coby šéf odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy má pod palcem celorepublikovou zimní údržbu.

„Ze zasedání hlavního operačního štábu zimní údržby je patrné, že silničáři jsou skutečně připraveni jak s technikou, tak s materiálem pro posyp. My bychom ale potřebovali, aby byli především připraveni řidiči na to, že zima s sebou přináší komplikace na komunikacích a že se na nich musí chovat tak, aby předvídali riziko náledí, aby předvídali, že na komunikaci může být sníh, a tudíž není možné dojet do práce za stejný čas jako v letním období,“ varuje Milan Dont.

Brzdná dráha na namrzlé vozovce může být až desetinásobná

Samozřejmostí a od 1. listopadu i povinností je za zhoršených klimatických podmínek používání zimních pneumatik, které díky měkčí směsi a hlubšímu dezénu mají lepší přilnavost ke studené vozovce, a vozidlo je tak lépe ovladatelné.

Přesto je potřeba myslet na to, že brzdná dráha je v zimě vždycky delší než v létě. Na zasněžené nebo namrzlé vozovce může být až desetinásobná. A proto je důležité v zimě automaticky zvětšit i odstup od auta před námi.

I když jak potvrzuje Jan Pechout z Besipu, bezpečná vzdálenost není v metrech přesně definována: „Říká se, že bychom měli jet asi dvě vteřiny za autem, které jede před námi. Samozřejmě, čím větší jedeme rychlostí, tím větší odstup mezi vozidly ty dvě vteřiny znamenají. Pochopitelně, čím víc to klouže, tím větší bychom měli udržovat odstup, protože auto pak potřebuje větší vzdálenost na zastavení.“

Na namrzlé vozovce předvídejte a nespoléhejte na ostatní

A ještě jedna dobrá rada – od člověka nejpovolanějšího – rallyového jezdce Václava Pecha. Podle něj je nejdůležitější dobře číst vozovku.

„Měli bychom se koukat před sebe, na čem jedeme: jestli je to zmrzlý asfalt, nebo je tam ujetý ledový sníh, nebo načechraný sníh,“ radí. „Je taky dobré vědět, jak se vaše auto na tom kterém povrchu chová.“

„Důležité hlavně je dlouho dopředu všechno předvídat,“ dodává. „Nemůžete jet po sněhu s tím, že jedete za autem deset metrů, a když začne brzdit, tak vy stačíte zabrzdit také. Na všechno musíte mít mnohem delší dobu než na normálním asfaltu, abyste stačili zareagovat.“

Jezdit na zimních cestách není jednoduché, ale dá se to bezpečně zvládnout.

autor: evk
Spustit audio