Řidiči vědí, že dusík v gumách je nesmysl

Už to nebude dlouho trvat a začneme přezouvat naše plechové miláčky. Motožurnál se vám snaží nabízet servisní informace spojené s přezouváním v předstihu, a proto se už teď zaměříme na huštění pneumatik dusíkem.

Tuto službu vám váš pneuservis při přezouvání s největší pravděpodobností nabídne. Dáte zhruba dvě stě korun za modré čepičky a inertní plyn?

„Je to hloupost a vyhozené peníze. Podle mě má větší smysl, když je pneumatika ideálně nahuštěná.“
„Myslím si, že výhody nejsou tak velké, aby huštění dusíkem mělo význam.“
„Když potom někde píchnete nebo se pneumatika trochu ufoukne, kde pak na cestě seženete dusík?“
„Z vlastních nákladů bych asi dusík nevolil, nejsem žádný závodník a tlak v pneumatikách kontroluji pravidelně. Dočetl jsem se, že dusík není vhodný na zimní obutí, protože sníh se údajně lepí víc na dezén a tím se snižuje adheze,“ odpověděli řidiči v naší pouliční anketě.

Inertní plyny, kterým řidiči často říkají prostě dusík – podle látky, které je ve směsi nejvíc – nemají na vlastnosti běžného auta žádný vliv. Ani pozitivní, ani negativní.

Srovnáváme tu dvě věci. Huštění pneumatiky vzduchem, který je z 79 procent tvořen dusíkem a ze zbylých 21 procent kyslíkem, a huštění pouze dusíkem, kde je ho až 99 procent. Rozdíl je tedy pouze 20procentní, což je velmi malé vylepšení,“ vysvětluje doktor Ondřej Prokeš z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Vylepšení je opravdu tak malé, až je bezvýznamné. Navíc, vysají vám před huštění dusíkem vzduch z pneumatiky?

Musíme si uvědomit, že pokud hustíte pneumatiku, není v ní vakuum. Jestliže tam tedy nafoukáte dusík, nějaký kyslík tam samozřejmě zbude,“ říká Vratislav Ducháček.

Což opět celou výhodnost huštění dusíkem zase shazuje. Podle chemiků se prostě žádný zázrak za dvě stovky nekoná. Za tyto peníze si motorista pořídí téměř zanedbatelné zvýšení jízdního komfortu. I když mohl by mít klid na duši, že udělal vše pro to, aby jeho pneumatiky fungovaly co nejlépe.“

Shrňme si to. Inertní plyny nabízené v pneuservisech mají v pneumatikách běžného auta stejné vlastnosti jako vzduch. Deklarované vylepšení životnosti gumy a snížení provozních nákladů jsou jen marketingovými nesmysly. Patří mezi ně i to, že by guma nafouknutá dusíkem měla lépe držet tlak a nemusela se kontrolovat.

Právě tím se zpravidla ohánějí ti, co si „zázračný plyn“ nechali do pneumatik nahustit. Jde však jen o to, že nemají s čím srovnávat, protože mají na autě zpravidla i nové pneumatiky a vyměněné ventilky.