Rozbíjíme fámy kolem lanových svodidel

24. květen 2007

V minulém týdnu jsme mluvili o počtu zabitých motorkářů. Těch je ve srovnáním s loňskými 4 měsíci skoro jednou tolik. Když jsme o tom minulý týden vysílali, řadu z vás v tomto kontextu také zajímalo, kolik přibylo motorek. Údaje z Ministerstva dopravy bohužel nejsou tak přesné, jak bychom chtěli, ovšem i tak je jasné, že počet motorek se nezdvojnásobil, tak jako počet obětí.

Loni bylo k 1. lednu v registru necelých 794 000 motorek. Během celého roku jich přibylo zhruba o 18 000, což jsou pouhé 2 procenta. Se zvýšením počtu motorek tedy vyšší úmrtnost souvisí jen minimálně.

"Nejméně nehod (16) zavinili řidiči mopedů, při nichž zahynuli dva lidé. To je určitý nárůst proti minulému roku. 67 nehod zavinili řidiči malých motocyklů - s obsahem válců do 50 ccm. Při těchto nehodách nezahynula žádná osoba. Nejvíce nehod zavinili řidiči velkých motocyklů (473), což je o 263 nehod více, a při nich také zahynule nejvíce osob (20), a to je o 9 osob více než v loňském roce."

Statistik Josef Tesařík z Policejního prezidia odpovídá našim posluchačům i na otázku ohledně věku zabitých motorkářů. Potvrzuje ale to, co už víme. Nejvíc umírají mladí lidé.

"Podíváme-li se na velké motocykly - s obsahem nad 50 ccm - tak nejvíce usmrcených připadá na věkovou kategorii 25 - 34 let, kdy za období 1. třetiny letošního roku zahynulo 14 řidičů. Ve skupině 21 - 24 let je 8 usmrcených osob a ve skupině 35 - 44 let jsou pouze 3 usmrcené osoby. Je tedy vidět, že se to týká především mladých řidičů."

U každé zhruba 7. nehody zaviněné řidičem mopedu můžeme čekat řidiče v podroušeném stavu. U velkých motorek je situace dvojnásobně lepší, tady je opilec až u až každé 14. nehody.

"Podotýkám, že průměr představuje 3,8 %, to znamená, že nehody zaviněné řidiči jednostopých motorových vozidel pod vlivem alkoholu jsou značně nadprůměrné."

Minulý týden jsme vám také pouštěli názory několika lidí, kteří se obvykle shodli na tom, že za nárůstem usmrcených osob je zejména teplá zima - ve srovnání s loňskou, která byla studená a na motorkách se jezdilo méně. Proto tak dramatický skok.

Tímto jsme odpověděli na nejčastější dotazy kolem zabitých motorkářů, které jste posílali minulý týden a teď otevřeme další téma, lanová svodidla.

Čeho se motorkář bojí nejvíc? Asi toho, že mu někdo nedá přednost a vjede mu nečekaně do dráhy. Motorkáři se ale také obávají, že je někdo nepřehlédne. Strach mají také ze zvěře. Na motorce prostě máte čeho se obávat. Ovšem, skoro až hysteričtí jsou někteří jinak drsní motorkáři z lanových svodidel. Tématem se už zabývalo několik motorkářských médií. České motocyklové noviny, nebo internetový server motorkáři.cz. Pokud se podíváte do diskuze pod článkem, budete si možná myslet, že vás může zabít už pouhé přiblížení se, k lanovým svodidlům. Nechceme se těmto obavám nijak vysmívat, spíš se ptáme, kde se vzala taková hrůza z lanových svodidel?

Šestnáctiletý chlapec s přezdívkou Twister z Klášterce nad Ohří pod článkem o svodidlech na serveru motorkáři.cz píše: "Lanová svodidla jsou i u nás, dokonce do nich někdo na motorce narazil. Lana jsou ohnutá, nicméně tlak vydržela a nepraskla. O tom, co se stalo s motorkářem, vypovídá kříž s přilbou opodál"

I když jsme Twistera mailem prosili, aby nám poslal podrobnosti k tomuto případu, zatím se neozval. Další člověk ve stejné diskuzi, Michal Krejčí 26 let, se zmiňuje o tom, že každý den jezdil do Ostravy kolem Nového Jičína, kde jsou také ona lanová svodidla. "Viděl jsme hodně rozpáraných aut a pravidelně protržená lana. Kdybych tam v zatáčce spadnul, vím, že by mě lana nařezala do urny" píše.

A podobných obav je v diskuzi většina.

"To je právě takový mýtus u českých, ale i evropských řidičů. Lidé si totiž myslí, že lana jsou příliš ostrá. Lanová svodidla jsou tvořena ze 4 lan proto, aby se účinná plocha zpomalení kinetické energie roznesla do největší možné plochy. Za řádově 30 let, kdy jsou lanová svodidla používána na celosvětovém trhu, jich bylo nainstalováno několik desítek tisíc kilometrů a nebyla zaznamenána žádná nehoda, kdy by svodidla překonalo jediné vozidlo a přejelo tak do protisměru," reaguje na narážku o protržení lana Tomáš Kaltus z Proznaku.

Pro ověření informací toho, koho prodej lanových svodidel živí, jsme zavolali hasičům do Nového Jičína. Tomáše Klose, velitele stanice, jsme se ptali, jestli už někdy zažili u nehody roztržené lano svodidla? "Pokud mám správné informace, tak se to stalo snad jen jednou. Lana jsou tam ale dvě a že by se protrhla obě najednou, tak to se nestalo. Co se týče lanových svodidel, tak máme v Čechách dobré zkušenosti, protože vždy dokáží zabránit přejetí vozidla do protisměru - nejedná se ale jen o osobní, ale také o nákladní vozy."

Na silnici mezi Novým Jičínem a Příborem jsou lanová svodidla už 5 let a podle Tomáš Kaltuse tady opravdu pomáhají.

"Na pověstné silnici smrti, kde do instalace lanových svodidel umíralo v průměru 13 lidí ročně, tak od té doby není jediná usmrcená osoba."

Jeho slova potvrzuje i staniční lékař záchranné služby v Novém Jičíně Richard Váně.

"Je to velmi pozitivní, protože od instalace lanových svodidel jsme se nesetkali se smrtelnou nehodou. Rovněž úrazy, které vznikají při dopravních nehodách na čtyřproudové silnici, nejsou tak těžké, jako byly před zavedením lanových svodidel."

Co jsme se dozvěděli? Mezi Novým Jičínem a Příborem lanová svodidla jednoznačně pomáhají. Naplno k tomu využívají své výhody nejen v nižších pořizovacích nákladech, ve větší jednoduchosti a rychlosti při údržbě, ale také nároků na prostor, kterého je na silnici bez středového dělicího pasu skutečně velmi málo. Lanová svodidla mají ale i další plus. Podle prodejce lanových svodidel se jich bojí řidiči jak dvou- tak jednostopých vozidel tak, že kolem nich jezdí pomaleji o 10-15 %. Mají strach z toho, že při případné nehodě by lana nedokázala zamezit vjetí do protisměru. Betonová a ocelová, nebo-li pásnicová svodidla prý vyvolávají v řidičích falešný pocit většího bezpečí, což tvrdí prodejce svodidel lanových. Ale to také ještě není všechno. Lana ve svodidlech jsou pevná a nic je neprotrhne, a to díky jejich původu z letadlových lodí, kde se do nich chytaly oceloví ptáci. Silničáři v horách nebo na severu si navíc pochvalují, že se kolem lanových svodidel lépe pracuje se sněžným pluhem.

Podle Tomáše Kaltuse, ředitele firmy prodávající lanová svodidla, jsou vhodná v podstatě kamkoliv a pro všechny typy silnic.

"Dají se použít na krajnici, v extravilánu, intravilánu, prostě kdekoliv. Omezení použití lanových svodidel je v místech, kde jsou velké směrové oblouky, tedy v prudkých zatáčkách, a také v úsecích kratších než 48 metrů."

Co si o lanových svodidlech myslí na místech, kde se o silnice a dálnice starají? Otakar Vacín, Ředitelství silnic a dálnic.

"Dá se říct, že s nimi máme zkušenost 10 až 12 let. Velmi se osvědčily, protože se nám jednak nestalo, že by vozidlo nezachytily úplně, a to i včetně nákladních aut, a také náklady na údržbu jsou prakticky nulové. Po odstranění nehody je údržba provedena velmi rychle, a tak pracovníci nepřekážejí ve středovém dělícím pásu."

Pro nulovou údržbu a rychlou opravitelnost si lanová svodidla pochvalují nejen ředitelé, ale i samotní dělníci. Ti ovšem na mikrofon mluvit nechtěli. Podle Tomáše Kaltuse, ředitele Proznaku, jsou lanová svodidla pro posádku při nárazu pětkrát příjemnější než beton a třikrát příjemnější než klasická ocelová pásnicová svodidla, a to kvůli jejich pružnosti.

"Narazí-li vozidlo do lanových svodidel, tak je pružným momentem plynule vyvedeno zpět do svého jízdního pruhu a s minimálním poškozením může pokračovat dál."

Což je ale tak trochu v rozporu s tím, co na internetu popisují přímí účastníci nehod. Ti totiž naopak mluví o tom, že jim lana auto rozpárala.

"Nemáme takové případy, kdy by došlo k rozpárání vozidla. Auta jsou většinou lany zachycena," říká ze zkušenosti hasič Tomáš Klos z Nového Jičína.

Abyste si ale mohli udělat co možná nejobjektivnější názor na problém, pátrali jsme po dalším zkušeném a nezávislém odborníkovi. Nakonec se nám včera na poslední chvíli podařilo přesvědčit k vyjádření na mikrofon jednoho policistu z dálničního úseku dálnice D8, kde jsou jak klasická tak lanová svodidla.

"Zkušenost se svodidly je taková, že ta ocelová zabrání střetu, vozidlo odrazí zpět do vozovky nebo se po nich případně sveze. Co se týče lanových svodidel, tak následky škody jsou, především pro osobní automobily, mnohem větší, protože plechy vozidla jsou úplně zničené narozdíl od nárazu do ocelových svodidel, kdy se po nich vozidlo sveze nebo odrazí. Ovšem, také dochází k značnému poškození vozu. Co se týče nákladních vozidel, tak pokud uvažujeme jejich maximální stanovenou rychlost 80 km/h, myslíme si, že lanové svodidlo není tak bezpečné jako to ocelové."

O zákulisí přípravy příspěvků a reportáží se většinou nemluví. Dnes ale uděláme malou výjimku. Na tomto příspěvku jsme si totiž málem "vylámali zuby." Na jedné straně lehce hysteričtí motorkáři, kteří proti lanovým svodidlům podepisují petice, na straně druhé propagátoři systému, tedy lidé, které svodidlový business přímo nebo nepřímo živí.

"Obecně se dá říct, že pro motorkáře jsou nebezpečné všechny druhy svodidel a překážek, které se nacházejí kolem cesty. To mohu říct i z vlastní zkušenosti, protože jsem sám motorkář. Ovšem lanová svodidla jsou konstruována tak, že pro jedoucího motorkáře souběžná lana netvoří žádné nebezpečí, ačkoliv jsem často od kolegů motorkářů slyšel, že vás v pase přeříznou nebo uříznou nohu, atd. V podstatě, pokud je motorkář patřičně oblečen, tak se mu nic takového stát nemůže. Lana jsou, jak už jsem říkal, 4 a účinná plocha se rozprostře na větší plochu tak, že člověka nijak dramaticky zranit nemůže. Další věc jsou sloupky, které podpírají lanová svodidla. Ty jsou konstruovány tak, že pokud na ně spadne tělo, sloupek se ohne, aniž by vás nějak zranil," říká Tomáš Kaltus z Proznaku.

Podobně mluví i Otakar Vacín z Ředitelství silnic a dálnic: "Domnívám se, že je to taková fáma, která se mezi lidmi šíří. Osobně jsem přesvědčen, že pokud motorkář do svodidla narazí, tak to většinou špatně dopadne a nezáleží na tom, jestli jsou to ocelová nebo betonová svodidla. Také záleží na tom, jakou částí vozidla do nich narazíte. Pokud to bude kolem, tak se od nich nejspíš odrazíte, ale v případě, že narazíte nějakou částí těla, tak to bude určitě nebezpečnější. Ale opakuji, že se domnívám, že je to jakási fáma, kterou šíří prodejci ostatních svodidel."

O vyjádření k motorkářům ve svodidlech jsme žádali i Záchrannou službu hlavního města Prahy, která jezdí ke svodidlům ve Strakonické ulici, ovšem od jejich mluvčí přišla odpověď, že se tomuto problému specielně nevěnují, že mají závažná poranění jak z lanových tak normálních svodidel. To, že poranění z lanových svodidel asi nebudou tak strašná, jak se mnozí motorkáři domnívají, podle našeho názoru potvrzuje i další záchranka, která nás v tomto směru odmítla, tedy záchranka Středočeská. Prý nemají nic, co by nám řekli. V Novém Jičíně nás sice staniční lékař Richard Váně neodmítl, ale problematiku nevysvětlil.

"My jsme zatím žádného motorkáře na ve svodidlech naštěstí zatím neměli. Mluvím o silnici mezi Novým Příborem a Jičínem, kde jsou lanová svodidla instalována."

Zkoušeli jsme také všechny naše kontakty mezi lékaři - to znamená 4 uznávané kapacity, profesory a primáře, ovšem nikdo z nich nás nedokázal nasměrovat k někomu, kdo by se setkal se zraněným motorkářem z lanových svodidel. Všichni se shodovali, že při nehodě velmi záleží na typu nárazu a že říct k tomu něco obecného, není možné. Při shánění zdravotníků jsme oslovili také Bořka Bulíčka.

"Myslím si, že lanová nebo jakákoliv svodidla jsou tu proto, aby se dopravní prostředek za ně nebo do protisměru prostě nedostal. V případě motocyklu je to asi trochu jiné, ale zatím jsme neřešili žádnou nehodu motocyklu do lanových svodidel. Řešili jsem pouze nehodu do klasických svodidel, kdy po nárazu se o ně stroj zastaví a motorkář pokračuje v letu, ale nic na tom nemění to, zda jsou svodidla lanová nebo plechová. Myslím si, že rozdíl tu žádný nebude, protože po nárazu do svodidel se motorka zastaví a on pokračuje. Fyzika je přece jen daná."

Kdo jste navíc poslouchali včera, víte, že jsme také vyzvali našich zhruba 250 000 posluchačů, aby se nám na toto téma ozvali. Nezavolal nikdo. Motorkářské obavy tedy chování zdravotníků nepřímo vylučuje, protože kdyby lana skutečně byla nebezpečným zabijákem motorkářů, jak jsou mnohými vykreslována, tak při našem pátrání bychom se to dozvěděli. Bohužel dálniční policista z dálnice D8, který se sice zatím s nehodou motorkáře v lanových svodidlech nesetkal, nekončí příliš optimisticky.

"Motorkář má 2 možnosti: buď je svým tělem podjede a dostane se tak do protisměru anebo je nepodjede, ale v tu chvíli pro něj tvoří velkou překážku, která na něj působí v jednom místě. Co jiného mu zbývá." Kdybyste tedy vy rozhodoval o typu montovaných svodidel, volil byste ocelová nebo lanová svodidla. "Pro mě jsou rozhodně bezpečnější svodidla lanová."

Zatím se tedy zdá, že lanová svodidla jsou spíš pozitivní. Nejspíš vám sice zničí auto víc než svodidla ocelová pásnicová, ale o to víc se jich lidé bojí a o to pomaleji jezdí v místech, kde jsou instalována.

autor: pek
Spustit audio