S nástupem jara se na cestách budou potkávat řidiči osobních aut s motorkáři. O silnice se budou muset dělit

10. duben 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Začíná motorkářská dezóna

Motorkářská sezóna ještě pořádně nezačala, ale tři mladíci už kvůli své motorkářské vášni přišli o život. V těchto případech to byla jejich vina, ale s nástupem jara mohou za nehody motorkářů stále častěji i řidiči aut. Po zimě totiž jaksi zapomínají, že silnice nepatří jen jim.

Ranní špička na pražské magistrále je jen popojíždění v nekončících kolonách, ale neplatí to pro všechny. Mladík na skútru se šikovně proplétá mezi stojícími vozy a v dálce vidím dalšího. Nebezpečná, ale běžná situace, na kterou si řidiči po zimě musejí teprve zvykat. „To je jasné, řidič se musí pořád dívat. Občas nějaký překvapí, ale nikdy se nestalo, že bych někoho přejel. Projíždějí, ale chápu to. Nepřijde mi to nějak extra nebezpečné. Ráda je tam nevidím, protože jsou lehce přehlédnutelní.“

Čtěte také

Stejně tak na hlavních cestách může leckterého řidiče překvapit motorkář, který nečekaně vyjede z kolony a při předjetí se ještě zhoupne. Ale i sami motorkáři připouštějí, že na první jarní jízdy vyrážejí se smíšenými pocity. „Všechny jsou skvělé, ale na tu první se těším vždycky nejvíc. Každý rok se na začátku dost bojím, než se rozjezdím.“

Instruktor bezpečné jízdy na motorce Miroslav Lisý proto doporučuje. „Být daleko více ostražitý a předvídat, protože tím, že se půl roku na motorkách nejezdilo, tak ani řidiči automobilů motorkáře nevnímají. Můžou je nechtěně přehlédnout.“

Dopravní nehody

Právě soužití řidičů aut a motocyklů je největším problémem jarních cest, jak pohledem do statistik potvrzuje i policejní rada Michal Hodboď. „Na začátku motorkářské sezóny je skokový nárůst dopravních nehod. Řidiči motocyklů přes zimu odpočívali a neměli možnost se protrénovat. A řidiči osobních aut si mnohdy ani neuvědomují, že se na silnicích začnou objevovat motorkáři.“

Zimní přestávku by ale motocyklisté neměli podceňovat. A první jízda by měla vést na nějaký plácek nebo parkoviště. „Zkusit si pár osmiček, rozhýbávacích prvků anebo si vybrat nějakou motoškolu a před sezónou se rozjezdit,“ radí Miroslav Lisý. Jenže ne každý motorkář má chuť a možnost si ověřit své jezdecké schopnosti. „Máme pod domem polní cestu, takže to zkusím na ní. Nezkouším, nejsou možnosti, kam by člověk zajel anebo je to daleko, nevím o žádné ploše.“

Čtěte také

Letos zemřeli na našich cestách už tři motorkáři a vždy šlo o přecenění vlastních schopností. Ale během roku se podle Hodbodě na motorkářských nehodách stále častěji podílejí řidiči aut. „Poměr se potom dostává na stejnou úroveň mezi tím, kdo nehodu zavinil, jestli motorkář nebo řidič osobního vozidla.“ A tady jde především o přehlédnutí, v případě motorkářů o nebezpečnou jízdu.

autor: evk
Spustit audio