S přezouváním na letní pneu nespěchejte

Problém likvidace starých pneumatik bude možná za chvíli řešit hodně motoristů, protože se pomalu, ale jistě blíží čas přezutí zimních pneumatiky zpátky na letní. Podle výsledků naší ankety je pouze pro jedno procento hlasujících rozhodující volný termín v pneuservise a pro dalších pět procent je určující datum. Jednoznačně hlavním kritériem je ale počasí - přezouvá podle něj 93 procent těch, co u nás hlasovali. A to je dobře.

Je všeobecně známo, že zimní pneumatiky s hlubším vzorkem a měkčí směsí jsou ideálně přilnavé při teplotách pod sedm stupňů Celsia. Takže logicky, pokud rtuť teploměru pravidelně stoupá výš, řekněme nad deset stupňů, je čas myslet na přezutí. Vzhledem k aktuální předpovědi počasí bychom tedy už mohli vyrazit do pneuservisu, ale neměli bychom zapomínat na to, jaké cesty nás ještě čekají.

"Když budu vědět, že už nepojedu na hory a bude se pohybovat spíš v Praze a jejím okolí, mohu přezout začátkem dubna. Pokud mě ještě čekají nějaké cesty po republice, nechal bych to až po Velikonocích, možná až ke konci dubna," doporučuje majitel pneuservisu Pavel Procházka.

Letos je navíc potřeba myslet ještě na jednu důležitou věc - značka Zimní výbava přikazující povinně zimní pneumatiky platí podle nové vyhlášky Ministerstva dopravy do 21. dubna. A podle Otakara Vacína z Ředitelství silnic a dálnic se zatím neuvažuje o jejím zakrytí.

"V dubnu skutečně ještě někdy dochází k výkyvům počasí, které mohou přinést i sněhové přeháňky nebo náledí, a proto je zimní pneumatika ještě vhodná. Samozřejmě budeme sledovat předpověď počasí, a pokud by se teploty trvale držely vysoko nad nulou, budeme jednat se silničním orgánem, tedy ministerstvem dopravy, aby bylo možné značku Zimní výbava zakrýt ještě před uplynutím této doby."

Narozdíl od zimy, kdy na sněhu nejsou letní pneumatiky bezpečné, na jaře není pozdější přezutí či dokonce nepřezutí žádný problém. Dokonce i v létě se podle Pavla Procházky dá jezdit na zimních pneumatikách.

"Týká se to hlavně aut nižší a nižší střední třídy, kde tyto vozy jezdí krátké vzdálenosti."

Hodně motoristů už nevyměňuje pouze pneumatiky na jednom disku, ale mívá dvě sady kol. Někteří si vždy přezouvají pneumatiky sami a jen si je nechávají vyvažovat, jiní jezdí dvakrát ročně do pneuservisu. Ale existuje i možnost, jak jednu cestu ušetřit.

"Zákazník přijede na jaře a přiveze si letní pneumatiky na ráfkách, my je převážíme, vyměníme a zimní pneumatiky ještě dodatečně zkontrolujeme (dohustíme a vyvážíme). Dotyčný si je potom na auto dá sám a vyhne se tak těm největším frontám v pneuservisech. Pouze je důležité zkontrolovat tlak v pneu."

Pouze správně nahuštěné pneumatiky jsou bezpečné, vždyť při hodně podhuštěných nefungují optimálně ani elektronické systémy, jako třeba ABS či ESP. Zatímco zimní pneumatiky, které jsou starší než čtyři roky, bychom už neměli používat, pak letní mají životnost delší. Směs, ze které jsou vyrobeny, totiž tolik nepodléhá vlivům počasí a neztrácí své vlastnosti. Většinou je rychleji sjedeme, a tak pro připomenutí - minimální vzorek je 1,6 milimetru.