Se starším autem před zimou do servisu

23. říjen 2008

Člověk nemusí být ani majitelem auta, aby věděl, že právě v těchto dnech probíhají v mnoha servisech zimní prohlídky. Téměř v každých novinách jsou nepřehlédnutelné inzeráty servisů jednotlivých značek. Automobilky určitě vědí, proč to dělají. A co motoristé? Přicházejí před zimou do servisů častěji? Zřejmě ne. Alespoň to vyplývá z naší internetové ankety. Pouze 17 procent hlasujících před zimou nechává auto zkontrolovat v servise, narozdíl od zbývajících 83 procent respondentů. Ti k tomu ale mohou mít různé důvody.

Nejpříjemnější je ten, že jezdí se svým vozidlem na pravidelné roční prohlídky a mají ho tak stále pod odbornou kontrolou. Ale nejen proto mohou nabídky na zimní servisní prohlídku nechávat řidiče chladné.

"Tenhle rok se opravdu nepovedl a na autě odchází téměř všechno. Má tedy skoro měsíční pravidelnou kontrolu."

Tak to už je asi velký extrém, který asi brzy skončí koupí nového auta. Ta už si díky nejrůznějším elektronickým systémům samy řeknou, která kapalina potřebuje vyměnit anebo co je nutné zkontrolovat. Do servisu by ale občas měli vyrazit i majitelé starších aut, kteří si většinou dělají základní údržbu sami. Zimní či jarní preventivní prohlídky, které servisy nabízejí většinou za symbolickou stokorunu, jsou ideální příležitostí.

"Nejdřív se zkontroluje rozsah závad a stanoví se cena. Potom si lidé podle finančních možností nechají opravit to nejnutnější, aby cena nepřesáhla hodnotu vozu a by v zimě byl, jak se říká, klid," konstatuje servisní technik Michal Rokoš.

Samotnou přípravu auta na zimu si samozřejmě může řidič částečně udělat sám, ale na některé věci je krátký.

"Může si zkontrolovat osvětlení vozu, naředění hustoty chladící kapaliny a stav stěračů a ostřikovačů. Ale brzdy a stav podvozku by majitel měl nechat na servisu."

Pokud se vám v zimě někdy stalo, že jste auto nenastartovali, pak můžete nadávat pouze sami sobě. Nezkontrolovali jste totiž akumulátor, který má životnost zhruba čtyři roky.

"Hlavně se musí prohlédnout dobíjení, zda neodbírá zbytečně hodně proudu. Také záleží na tom, jak se s autem jezdí, protože akumulátor se díky delšímu stání vozu více vybíjí." U starších aut bychom neměli podcenit ani mazání zámku dveří a také gumového těsnění nějakým olejem. Ale to jsou drobnosti, které přinesou jen komplikace, život neohrozí, narozdíl od jiných věcí, které bychom rozhodně neměli podcenit. Na co nesmíme zapomenout?

"Na stav brzd, to je základ a důležité je také neopomenout řízení, protože jde o bezpečnost jízdy," konstatuje servisní technik Jiří Pabst.

Nezbývá než souhlasit.

autor: evk
Spustit audio