Šéfredaktor časopisu Zámeček Lukáš Kotlár: Rád bych inspiroval mladé Romy, aby se nebáli jít za svými sny

22. leden 2022

Lukáš Kotlár si na vysoké škole vybral mediální studia. Je šéfredaktorem časopisu Zámeček pro dětské domovy a před lety získal mezinárodní Cenu vévody z Edinburghu. Dnes působí jako ředitel PR agentury a konzultant v oblasti komunikace.

Čtěte také

„Svět komunikace mě vždycky fascinoval. Především proto, co všechno dokáže a jaké formy a nástroje používá. V komerčním prostředí je pochopitelně třeba dodržovat mnoho pravidel, zároveň ale můžeme být kreativní v tom, jakými způsoby se informace dají sdělit,“ říká Lukáš Kotlár.

Díky své práci mohl opakovaně vybrat finanční prostředky pro lidi, kterým zdravotní handicap náhle obrátil život na ruby:

„V rámci PR se věnujeme také fundraisingu, kdy pomocí zveřejněných příběhů sháníme finance pro konkrétní lidi. Baví mě, že mohu svou prací ovlivňovat životy ostatních, a to pozitivním směrem.“

„Naše agentura se momentálně stará o 12 klientů. Naším úkolem je řídit jejich komunikaci – připravujeme tiskové konference, tiskové podklady anebo rovnou mediální výstupy pro naše klienty.“

Lukáš podstatnou část života prožil v dětském domově a dodnes je patronem dětí vyrůstajících v institucionální péči:

„Propojování mé práce s dalšími sociálními tématy je logické, protože jsem sám vyrůstal v dětském domově a mám proto k sociálním tématům blízko. V rámci naší PR agentury se věnujeme také neziskovým organizacím, z nichž několik se tématu dětský domov zabývalo. Já to vítám, protože pak jsem sám lépe schopný předat toto téma dál novinářům tak, aby o něm dokázali v médiích správně informovat.“

Na komunikaci je třeba pracovat

Přestože jsou sociální sítě na vzestupu a ačkoliv by se zdálo, že jsou mnohdy jediným využívaným komunikačním kanálem společnosti, podle Lukáše Kotlára tomu tak nemusí být vždy:

„Sociální sítě jsou rozhodně součástí komunikace a každá společnost by je měla využívat. My jenom poskytujeme další služby, které mohou komunikaci obohatit a doplnit, abychom v mediálním světě dali prostor naši klientům. Jsem přesvědčený, že PR v kontextu jakém ho vnímáme (televize, rádia, online serverů, atd.), nikdy nevymizí. Ani z principu nemusíme být novináři, jsme s nimi ale každý den v kontaktu a řešíme spolu náměty na reportáže, na zprávy, které pak můžete vidět a slyšet napříč médii. Díky PR dokáží například lépe řešit krizovou komunikaci, nastavit si témata, ve kterých se chtějí v odborné rovině pohybovat a prezentovat.“

Časopis Zámeček je určen pro dětské domovy

Časopis Zámeček vychází už přes dvacet let a je distribuován do všech dětských domovů v České republice. Lukáš Kotlár do něj zpočátku pouze přispíval. Dnes je jeho šéfredaktorem:

„Protože jsem sám vyrostl v dětském domově, vím, jak důležitá je komunikace uvnitř těchto zařízení. Je o příbězích, zpravodajství z dětských domovů nebo o příležitostech neziskových organizací a nadací, které se tak mohou k dětem dostat.“

Ve svém volném čase pomáhá několika neziskovým organizacím rozvíjet se a orientovat se v mediálním světě a PR:

„Jsem rád, že znalosti, které postupně získávám, mohu uplatňovat v jiných aktivitách. Například při tvorbě komunikačních strategií jiných neziskových organizací nebo u aktivit, které mi dávají smysl.“

„Jsem vděčný, že jsem své dovednosti mohl rozvíjet například při moderování společenských a kulturních akcí, při kterých jsem poznal mnoho skvělých osobností. Přesně takoví totiž Romové jsou.“

Svým příkladem by rád motivoval i další Romy ke studiu a k působení v mediální oblasti.

„V budoucnu bych především rád inspiroval mladé Romy, aby se nebáli jít za svými sny a nadchli se pro obor stejně jako já. Asi jsem totiž jedním z mála olašských Romů, který se pohybuje ve světě komunikace na agenturní straně.“

autor: Rena Horvátová
Spustit audio

Související