Servisy už neopravují

8. září 2009

Nedaleko Prahy si koncern PSA otevřel velké školicí středisko pro své automechaniky. Na ploše 1100 metrů bude firma školit zhruba 1500 autoopravářů. Do areálu pořízeného za více než pět milionů korun se sjíždějí mechanici z Čech, Moravy, ale i Slovenska. Přijeli jsme i my, abychom si prohlédli nejmodernější trendy a s odborníky na autoopravárenství promluvili o aktuálních tématech. Začali jsme vybavením a pokračovali až k samotné práci automechaniků.

Tak jako se za posledních pět až deset let změnila aut, proměnil se i jejich servis. Zatímco dřív musel být opravář aut především šikovný mechanik, dnes musí zvládat také počítač. Řekl nám to Jan Matoušek, který odpovídá za technické školení u Peugeotu: "Mechanici se rozdělují do určitých skupin. Jsou mechanici, kteří dělají spíš mechanické opravy, ale stále častěji jsou potřeba diagnostici, kteří umí určit příčinu závady."

Možná se vám poslední věta zdála banální, ovšem existuje mnoho dlouhých a vlastně smutných příběhů o tom, jak pan opravář opravoval a opravoval, ale vlastně řešil jen důsledky, respektive projevy závad. A když se příčina ukázala, bylo zpravidla už na opravu pozdě. Ale to jsme lehce utekli do tématu.

"Za posledních pět nebo deset let se hodně změnilo vybavení karosáren. Použitím ultrapevnostních ocelí se kompletně změnil způsob oprav karoserií a je k tomu zapotřebí speciální vybavení," vysvětluje Jan Matoušek.

Nové, rychlejší a chytřejší diagnostické přístroje a vybavení karosáren pro práci s vysokopevnostní ocelí - to jsou největší změny, kterými v minulých letech musely projít automobilové servisy a opravny. Bez čeho se dnes dobrý servis neobejde?

"Potřebuje seznam speciálního nářadí, protože opravy určitých celků vozidla se nesmějí provádět bez speciálního nářadí. Potom jsou další vybavení, která by neměla v servisu chybět. V dnešní době se servis neobejde bez nabídky servisu klimatizace, kvalitní geometrie a vyvažovačky na kola. Systémů je samozřejmě daleko více, přičemž investice do nich se pohybují v řádu miliónů korun," dodává ředitel technického školení značky se lvem ve znaku.

Skončit můžeme tím, čím jsme celé téma otevřeli. Je dnes automechanik ještě pořád opravář, nebo už jen vyměňuje?

"Je to dáno okolnostmi. Vozidla se konstruují tak, aby se vyměňovaly celky. Mechanik potom nemá tolik možností jednotlivé komponenty rozebírat," říká Jan Matoušek.

Proč se mění celky? To souvisí s mnoha aspekty. Mimo jiné s cenou práce mechanika, cenou výrobní a taky bezpečností.

A pozor! Vašemu automechanikovi nikdy neříkejte výměnář. Mohl by na vás vzít francouzák.

autor: pek
Spustit audio