Slunce a zvědavci: STOP!

6. říjen 2009

Jako ochrana proti ohřívání interiéru, obtěžování sluníčkem nebo i před zvědavými pohledy se používá několik druhů zatmavení oken - nalepovací fólie nebo náročnější pokovení. V Čechách úplně novou a velmi zajímavou možností jsou clony na míru vyrobené ze speciální síťoviny.

Univerzální sluneční clony se po supermarketech povalují už drahnou dobu. Uprostřed mívají velkou přísavku a clonící plocha je obvykle vyvedena v nějakém více či méně veselém dekoru. Novinkou jsou však clony bez přísavky:

"Každá clona je určena pro konkrétní typ auta. V nabídce jsou clony pro vozy značek Škoda, Audi, VW, Ford - tady se jedná o pokrytí téměř celé modelové řady. Dále jsou v nabídce autoclony pro auta značek Fiat a Suzuki, ale tady se jedná pouze o některé modely," uvádí Roman Binder ze serveru autoclony.cz.

Na rozdíl od univerzálních autoclon jsou ty vyrobené přímo na určitý typ vozu mnohem decentnější - vypadají jako továrně zatmavená skla. I z tohoto důvodu se dostaly přímo do nabídky originálního příslušenství některých automobilek.

"Autoclony oproti fóliím se mnohem snáze instalují. Instalace příchytek, na které se autoclona připevní, zabere maximálně pět minut. Sundání clon je pak otázka několika vteřin," říká Binder.

Nikdo vám tedy nebude při instalaci rozebírat dveře ani vyřezávat lepená skla. Dokonce nejsou potřeba ani státní atesty.

"Tyto clony jsou na úrovni držáku na mobil anebo vůní do auta - nejsou pevně spojeny s karoserií auta, proto není potřeba homologace," vysvětluje Roman Binder.

To však neznamená, že by bylo možné polevit v kvalitě výroby. Na tom si totiž německá firma zakládá.

"Materiál je testovaný na odolnost proti světlu, takže nedojde k vyšisování barev. Vzhledem k tomu, že clony jsou používány v automobilovém průmyslu, výrobce si dal záležet i na tom, aby materiál byl nehořlavý," podotýká Binder.

Clony jsou také dobře skladné a díky drátěné konstrukci zároveň téměř nezničitelné - ostatně tak jak se sluší na výrobky "made in Germany". S kvalitou však souvisí i cena...

"Cena ve srovnání s autofóliemi je o něco vyšší. Nemůžeme to však srovnávat s clonami s přísavkou, které se dají pořídit na čerpací stanici za padesát korun," doplňuje Roman Binder.

Buďme konkrétnější. Pětidílná sada s clonami na sklo kufru, jeho okénka a okénka k zadním sedačkám - třeba na fabii nebo octavii ve verzi kombi - se pohybuje kolem 6000 korun. Určitým omezením je také dostupnost autoclon. Vyrábějí se totiž jen na některé vozy.

autor: pek
Spustit audio