Bilance 2017 vyslechla slovesnou nadílku ČRo i privátní tvorbu

16. červen 2017

Přehlídka rozhlasové umělecké slovesnosti nabídla 22 pořadů různé délky i posluchačského určení. Nechyběla tvorba pro děti, pořad soukromého rádia ani audiokniha z privátního vydavatelství.

Na Bilanci přihlašují tvůrci pořady, u nichž cítí potenciál k diskusi, ať už to je posouzení výsledku rozhlasové realizace či účinek a únosnost experimentu nebo vůbec zvoleného přístupu. Diskuse na této nesoutěžní přehlídce je otevřená. Tím, že přehlídku pořádá zapsaný spolek a není závislá na instituci Českého rozhlasu, plynou z kritiky pořadů důsledky jen pro samotnou tvorbu. To považujeme za mimořádně důležité a nenahraditelné.

Na druhou stranu je třeba ocenit, že se Bilance v celodenním poslechu zúčastnili vedoucí pracovníci některých stanic Českého rozhlasu. Pro tvůrce byl pochopitelně cenný jejich názor (pokud ho vyslovili), pro kolegy na manažerských pozicích to znamená osobní setkání s tvůrci i z regionů a s externisty, nahlédnutí do dílny zvukového designu a práce s herci a často prostě možnost v klidu a soustředěně vyslechnout náročnější pořad, na což v běžném provozu nemusí ani dojít.

Zájem ze strany rozhlasu

Kromě šéfredaktora Vltavy Petra Fischera, dramaturgů Vltavy a Dvojky Petra Gojdy a Libora Vacka, kteří přispěli do diskuse, se poslechu zúčastnily i programová ředitelka Českého rozhlasu Eva Hazdrová-Kopecká, vedoucí TS Výroba Kateřina Konopásková a člen Rady Českého rozhlasu Petr Šafařík.

Přehlídka Bilance má tradiční sídlo na Sázavě

Pravidlem je, že poslechu a diskuse k pořadu musí být přítomen alespoň jeden z tvůrců, což bylo dodrženo, vystřídali se dramaturgové, režiséři, autoři scénářů i publicisté a zvukoví mistři.

Na Bilanci jsou pravidelně zváni studenti, letos se zúčastnil amerikanista z FFUK a studentka Vyšší odborné školy Jaroslava Ježka (která je, mimochodem, produktivním prostředím ve výchově nových autorů). Zúčastnil se i zástupce Rádia Proglas Jan Novotný s pořadem z povídek Jana Čepa: vždy je zajímavé porovnat rozdílnost tempa, stopáže a interpretace u pořadů jednotlivých stanic Českého rozhlasu a privátního křesťanského rádia (Proglas jako jediná privátní stanice vytváří kromě proudu také slovesné titulkové pořady).

Velká pozornost byla věnována i pořadům pro děti a mládež, jednak díky účasti vedoucí Dismanova rozhlasového dětského souboru Jany Frankové, jednak díky reprezentativnímu představení dětských pořadů od hry s originálním námětem smrti přes drobnou četbu na pokračování s volitelným koncem po drobné sci-fi pohádkové hříčky. Spektrum autorů pořadů pro děti se za poslední léta velmi generačně proměnilo ku prospěchu dětských posluchačů.

Populární formou slovesné umělecké tvorby je produkce audioknih, nejen v Radioservisu, který vydává na zvukových nosičích pořady Českého rozhlasu (četby na pokračování, pohádky a rozhlasové hry), ale i komerčních vydavatelů. Prostřednictvím titulu vysoké literární kvality (V. Nabokov: Lolita) byla představena i tato stránka auditivního díla se svými efekty a problémy.


Bilance 2017 se zúčastnilo asi 50 aktivních tvůrců nejrůznějších profesí, ale i pracovníků archivních a programových složek a externích spolupracovníků a teoretiků rozhlasové tvorby. Proběhla jako vždy v konferenčním hotelu Kouty u Ledče nad Sázavou ve dnech 6. až 8. června 2017.

Spustit audio