Kamila Randáková a Martina Švandová: Vstup dítěte do první třídy usnadní pečlivá příprava

3. květen 2013

S pedagožkou Mgr. Kamilou Randákovou a poradenskou psycholožkou Mgr. Martinou Švandovou, Ph.D. jsme hovořili o přípravě dětí na vstup do základní školy.

Zaměřili jsme se na metody, které vycházejí z Montessori pedagogiky. Mluvili jsme o tom, jak je mohou rodiče spolu se svými dětmi využít v kvalitnější přípravě na školní výuku.

Pojmenování Montessori školka nebo škola už není v našem českém prostředí zcela neznámé. V současné době mají přívlastek „s prvky M tessori“ nebo „pedagogika Montessori“ stovky zařízení v ČR. Jde především o ty, které pracují s předškolními dětmi. Patří k nim mateřská a rodinná centra a kluby, mateřské školy; také však desítky škol se třídami školáků převážně na 1. stupni.

Příprava na výtvarnou výchovu

Marie Montessori vypracovala systém vzdělávání až do 24 let

Pedagogický systém se jmenuje po své autorce Dr. Marii Montessori, která v první polovině 20. století pracovala na vývoji svého systému vzdělávání. Způsob práce s dětmi, vzdělávací prostředí a teorie pro vzdělávání pedagogů vycházejí z jejího vědeckého pozorování a studií vývojových potřeb dětí, které jsou pro optimální vzdělávání odlišné pro 4 věková období od narození až do 24 let.

Montessori popsala potřeby pro podporu a využití přirozeného potenciálu dítěte tak, aby optimální učení a vzdělávání dětí přineslo prospěch lidské společnosti v odpovědném jednání jednotlivců pro toleranci a vzájemný respekt, mírovou budoucnost a uvědomělý přístup k životnímu prostředí.

Příprava na výuku mateřského jazyka

Montessori pedagogové nepovažují tento systém za alternativní

Montessori školy jsou dnes běžně označovány jako „alternativní“. Pedagožka Kamila Randáková s tím nesouhlasí a říká, že základní metody této pedagogiky korespondují s Rámcovým vzdělávacím programem v ČR.

Mimo jiné k nim patří tato pravidla: nejlépe se dítě učí to, k čemu je vedeno svým aktuálním vývojem a o co projevuje soustředěný zájem, spolupráce ve věkově smíšených skupinách je pro učení dětí velkým přínosem, zapojení rukou a možnost pohybu podporuje učení a učení jde lépe při osobní spokojenosti.

Šance pro vaše dítě pomáhá předškolákům

Společnost Montessoti využila poznatků Montessori pedagogiky v projektu Šance pro vaše dítě, který pomáhal předškolním dětem dobře se připravit na vstup do základní školy. Děti se společně s rodiči potkávaly jednou týdně (celkem 20krát) v prostředí Montessori MŠ a rodinných center.

Ve školce se děti učí různým dovednostem

Pomocí specifických pomůcek a metod si děti ověřovaly, co už umí a v čem ještě mají nedostatky, a podle svých specifických potřeb doháněly to, s čím by mohly mít při vstupu do školy problém. Velmi důležitá byla přítomnost rodičů, kteří dostali příležitost vidět své děti tak, jak je doma nevidí - při samostatné soustředěné práci i při komunikaci s vrstevníky.

V rámci projektu vznikla Publikace pro rodiče, kterou je možno si stáhnout na www.sance-montessori.cz. Tam, i rodiče, kteří se projektu neúčastnili, mohou najít řadu inspirativních možností, jak svému dítěti pomoci s přípravou na první třídu.

autoři: Alima Martinová , Kateřina Vágnerová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.