Systém na ochranu chodců

27. září 2010

Chodec! Bezesporu nejohroženější druh v silničním provozu. Lidské tělo nemá proti jedné nebo dvěma tunám oceli šanci. Následky nehod chodců bývají tragické, v EU byla chodcem každá pátá oběť.

Zatímco řidiče a cestující chrání kromě obalu z kovu bezpečnostní pásy nebo airbagy, chodec obdobnou ochranu nemá. A tak automobilka Volvo ve svých nejnovějších modelech S60 a aktuálně V60 představila systém, který dokáže eliminovat nepozornost na obou stranách. U chodce i u řidiče.

Tahle automobilka je důrazem na bezpečnost svých aut proslulá, ale systémy jako aktivní tempomat, chytrá sedadla nebo airbagy ze všech stran má i řada dalších značek. Ovšem systém na ochranu chodců, který způsobí, že auto zastaví, když nám před něj zamyšlený chodec nečekaně vstoupí, jsem ještě neviděl.

„Radar má kameru ve zpětném zrcátku a měří vzdálenost od předmětů před autem. Zaregistruje všechny stojící i pohybující se předměty, auta i lidské postavy. Systém následně vyhodnotí jejich tvar. Vyhodnotí také vzdálenost, rychlost a riziko střetu. Ve chvíli, kdy ví, že se takové riziko blíží, vyšle varovné signály k řidiči. Nejprve se mu dole na čelním skle rozbliká červená linka, která ho varuje, že je příliš blízko. Současně ho upozorní zvukově, a jestliže nezačne sám brzdit, zapnou se brzdy automaticky,“ ukazuje nám viditelné součásti systému Daniel Levin z Volva a vysvětluje teorii. Jenže praxe je praxe, a tak to jdeme vyzkoušet.

Rozjíždím se na běžnou městskou rychlost okolo 30 km/h. Figurína, ve Volvu zvaná Bob, se blíží. Na nic nesahám, držím se pouze volantu, nohy raději zarazím pod sedadlo a těším se, myslete si, co chcete, že to Bob nepřežije. Já prostě na brzdu nešlápnu. A najednou stojíme. Je to mžik. Cítím, jak se po prudkém brzdění vracím zpět do sedadla. Bob by to přežil.

Systém na ochranu chodců

Život ovšem není fádní a unifikovaný, stejně jako my lidé. A tak přemýšlíme a snažíme se vymyslet situace, kdy systém fungovat nebude. Co třeba dvě malé děti jdoucí těsně vedle sebe, které by pro systém vypadaly jako velký pes? Nebo člověk v zimní bundě s batohem na zádech?

„Systém neustále vyhodnocuje tvar předmětů a porovnává ho s lidskou siluetou. Důležité je, aby postava měla dvě nohy, ramena a hlavu. Například ruce může mít člověk na hrudi, nebo jimi držet popruhy batohu, může mít na sobě péřovou zimní bundu, to nevadí. Důležitá je hlava a dvě nohy. Rozezná i malé děti, zhruba od tří let věku. Budou-li dvě vedle sebe, budou muset mít siluetu s dvěma hlavami, což by pes neměl.“

Napadá nás snad jedině problém siluety ženy v burce a tady si Daniel úspěšností systému tak jistý není. Nakonec přijde řeč na zvířata.

„Počítáme s tím, že do budoucna bude umět systém rozeznávat i siluety zvířat jako psy nebo třeba i žirafy. Ale to je otázka budoucnosti. Nyní jsou pro nás důležití lidé,“ dodává Levine.

Vsadím se, že prvním zvířetem v případě Volva nebude pes, jak by tomu bylo u nás, ale spíš sob nebo los. Každopádně konstruktéři spočítali, že budou-li všechna nová volva vybavena tímto systémem, zachrání se na 400 životů chodců ročně. A to je jedna malá vesnice. Třeba Smilovy Hory v okrese Tábor. A je jen otázkou času, kdy se s tímto systémem setkáme ve všech nových automobilech. Pak počty zachráněných životů půjdou do tisíců.

autor: pgj
Spustit audio