V Německu netankujte v pátek odpoledne

1. srpen 2011

Snem mnoha motoristů je projet se po německých dálnicích, aby si naplno vyzkoušeli rychlostní možnosti svého auta. Díky neomezené rychlosti je to tam totiž beztrestné. Ovšem pozor, zdaleka to neplatí na všech dálnicích.

Německé dálnice jsou sice stavěné na vysoké rychlosti, jenže na mnoha místech jsou i tři pruhy v jednom směru málo, a tak se omezením rychlosti zvyšuje plynulost dopravy. Jak potvrzuje naše berlínská zpravodajka Klára Stejskalová, na mnoha místech se doporučená stotřicítka mění v nejvyšší povolenou rychlost. „Platí to hlavně na dálnici z Ústí nad Labem do Drážďan. V jiných spolkových zemích se množí omezení na 120 km/h ­– například v Hesensku, v Severním Porýní-Vestfálsku a Dolním Sasku, z důvodu stále většího počtu vozidel. K omezení rychlosti se přistupuje také hlavně na místech, kde roste počet dopravních nehod. Takže míst, kde si majitelé silných vozidel mohou vychutnat vysokou rychlost, ubývá i na německých dálnicích.“

V obci platí stejně jako u nás padesátka, mimo ni však můžete jet stovkou. I když Německo má jednu z nejlepších dálničních sítí na světě, která je překvapivě zdarma, na rozdíl od nás je frekvence čerpacích stanic výrazně nižší. „Například na 250kilometrovém úseku od českých hranic do Berlína jsou na dálnici jen dvě čerpací stanice, proto je dobré si všímat ukazatelů, za jak dlouho bude příští možnost natankovat. Letos může řidiče zaskočit nový benzín na stojanech čerpacích stanic – je označen E10 a je to benzín s desetiprocentním obsahem etanolu. Němečtí šoféři ho v zásadě bojkotují, ale s výjimkou veteránů a starších modelů by neměl při jeho tankování nastat žádný problém.“

Majitelé starších felicií vyrobených do roku 2001 by však raději měli zůstat u klasického benzínu. Ten stojí kolem 1,50 eura, nafta je zhruba o deset centů levnější. Tankujte jindy než v pátek odpoledne, protože to jsou ceny, které se během týdne mění, nejvyšší. Pokud se chystáte do centra některého z velkých měst, počítejte s tím, že ve většině z nich jsou ekologické zóny, kam se může jezdit jen se speciální ekologickou plaketou. S velkým technickým průkazem a za poplatek tři sta korun se plaketa dá pořídit i na našich stanicích technické kontroly.

Pozor si dejte také na místo, kde zaparkujete. Auta se v Německu rovnou odtahují, ale placených parkovišť je tady všude dost. „Na rozdíl od Prahy tu všechna větší města mají podzemní garáže. Horší je to v menších městech, kde v centrech narazíte na omezená stání na hodinu nebo na dvě.“

V Německu tolerují půl promile alkoholu, ovšem jen u starších řidičů s delší praxí. Policisté mohou na místě vybírat pokuty jen do výše 35 eur, za hanlivá gesta můžete klidně dostat pokutu až šest tisíc eur. Pravidla jsou velmi podobná našim, jen ve městech pozor na cyklisty. „Pokaždé, když odbočujete, je dobré si dávat pozor na cyklisty, protože ti automaticky počítají s tím, že mají absolutní přednost,“ varuje Klára Stejskalová.

Pokud zemí našich západních sousedů jen projíždíte, pak rozhodně nespoléhejte na časový plán z internetu. Vinou velkého množství opravovaných silnic se v exponovaných časech připravte na kolony a tím i výrazné zdržení.

autor: evk
Spustit audio