Valtr se po životním výsledku bál o zdraví navigátora Kaliny. V dunách se dařilo Prokopovi
Nejlepší výsledek v dosavadní kariéře na Rallye Dakar si v pondělí připsal pilot kamiónu Tatra Jaroslav Valtr. V první písečné etapě na letošním ročníku legendární soutěže obsadil páté místo. Dařilo se i automobilistům v čele s Martinem Prokopem, kteří si v průběžném pořadí mírně polepšili. Naopak nejlepší český motocyklista Ondřej Klymčiw o jedno místo klesl.
Valtr se s náročnou etapou v Argentině vyrovnal dobře, i když ideální průběh neměla. „První část byla hodně dramatická, protože se před námi objevil najednou Robbie Gordon a začal brzdit a zase se rozjíždět. Když jsme ho chtěli předjet, tak nás začal blokovat. Ve finále jsme mu trochu počechrali blatník, ale stěžovat si pak raději ani nepřišel, tak asi pochopil, že si příště dá pozor,“ uvedl jezdec týmu Tatra Buggyra.
Pak měl navíc málem kolizi s kamiónem Nizozemce Hanse Staceyho. Ve druhé části etapy už se mu na rozbité trati dařilo. „Naší Tatře to vyhovovalo a bohudík jsme pak bez obtíží začali předjíždět Iveca a Many, takže jsme samozřejmě spokojení,“ uvedl Valtr. V cíli mu ale zatrnulo, když jeho navigátor Josef Kalina zkolaboval. „Měl jsem o Pepíčka trochu obavy, ale večer už byl zase plný humoru. Tak věřím, že to spolu doválčíme ve zdraví,“ dodal Valtr, jenž se posunul na průběžné 14. místo.
Gordon blokoval i Prokopa
Do kontaktu s Američanem Gordonem se dostal i Prokop. „První sekce se jela hodně ve stylu rallye, tam jsme se krásně vezli. Bohužel nám ji zkomplikoval Robby, který měl nějaký problém, a když se vracel na trať, tak najel těsně před nás. Patnáct kilometrů nás strašně zdržoval a pak zase sjel z trati. To byla škoda,“ popsal Prokop. Mezi auty nakonec zajel 16. čas.
První seznámení s dunami si Prokop užil, i když ani on neměl hladký průběh etapy. „Byl to neskutečný zážitek. Na první větší duně jsme ale měli problémy, protože nám blbla spojka a trochu jsme se s tím prali. Ale dokázali jsme to rozjet a znovu tu dunu vyjet. Nakonec jsme to dotáhli až do cíle. Byl to ale hrozný masakr. Fakt je to den ode dne těžší, takže jsem rád, že jsme tentokrát absolvovali erzetu bez jakýchkoliv větších problémů,“ oddechl si Prokop, průběžně sedmnáctý.
Macík se zahrabal do písku
Jak je těžké vyhrabat zapadlý kamión z písku, si v pondělí vyzkoušel Martin Macík mladší se svojí posádkou. „V písku závodíme rádi. To je Dakar, jak má být. Každý rok pravidelně trénujeme v tuniské poušti,“ uvedl Macík. „Zkušenost je v překonávání pouštních úseků důležitá. Pokud v písku zapadnete, můžete ztratit hodně času, protože vyhrabat se občas není snadné. A nám se to stalo hned v první písečné etapě. Naštěstí jsme si poměrně rychle poradili.“
Jeho liazka zapadla poté, co při výjezdu do kopce sklouzla na jemném písku. „Ačkoliv jsme situaci zvládli poměrně rychle vyřešit, ztratili jsme asi 20 minut,“ řekl Macík, který kvůli tomu vypadl z elitní desítky a je dvanáctý. I on se na trati dostal do kontaktu s Gordonem. „Přátelsky jsme se v prvním úseku honili,“ pousmál se.
V pondělí definitivně zhasly šance na dobrý výsledek pro Martina Kolomého. V minulém týdnu byl nejlepším Čechem mezi kamióny, jenže v sobotu měl menší havárii a propadl se do druhé desítky. Mechanici sice jeho Tatru během volného dne opravili, jenže v 8. etapě měl opět problémy. A zřejmě to byly následky předešlých kolizí. Dva tvrdé nárazy způsobily vyosení motoru a Kolomý musel dvakrát zastavit.
„Ráno jsme si to hodně pěkně rozjeli, myslím, že jsme jeli kolem pátého šestého místa. Pak nám v tom ale zabouchalo a museli jsme řešit spoustu technických problémů a jsme rádi, že jsme dojeli do cíle,“ přiznal Kolomý. V průběžném pořadí klesl na 21. místo. „Už žádný velký výsledek neuděláme, ale budeme bojovat a chceme určitě Dakar dokončit,“ dodal Kolomý.