Vypískovaná skla odradí většinu zlodějů

23. červen 2010

Když bude zloděj chtít, auto nám ukradne, ať děláme co děláme. Na nás tedy je udělat vše pro to, aby si vybral jiné než to naše. Můžeme použít obyčejnou páku na volant, které se ovšem profesionální zloději jen zasmějí. Velmi populární a účinný je zámek řadicí páky, dále tu máme nejrůznější imobilizéry nebo dokonce satelitní vyhledávače, ale to už se pohybujeme v částkách, které se nám za hlídání auta dávat nechce nebo se vzhledem k jeho hodnotě nevyplatí. Jednou z možností je vypískování skel, které se po rozmachu na počátku 90. let minulého století opět vrací do módy.

Když si před lety dělala domácí škodovka průzkum ohledně krádeží aut v souvislosti s označováním skel, vyšlo z toho velmi zajímavé zjištění.

„Ukázalo se, že označená vozidla se kradou zhruba třicetkrát méně než neoznačená. To byl právě ten důvod, proč Škoda Auto začala na všechna skla umísťovat posledních osm číslic z výrobního čísla karosérie,“ říká Martin Pajer ze společnosti Cebie.

Bohužel z ekonomických důvodů s tím škodovka přestala. Přitom zloděje odradí i taková drobnost. „Pokud si jde zloděj vybrat vozidlo, které se mu líbí, a vidí, že vedle sebe stojí dvě stejná vozidla, pochopitelně si vybere právě to bez zabezpečení,“ dodává soudní znalec Zbyněk Hozák.

Zloděj totiž musí ukradené vozidlo připravit pro další prodej - musí pozměnit jeho identifikátory, takže jejich přidáním mu to ztížíme. Bude muset kvůli změně VIN čísla označená okna vyměnit. A to není jen tak.

„Každé sklo vozidla má svoji homologační značku, ve které je uveden rok a měsíc jeho výroby. Pokud je vozidlo vyrobeno například v dubnu roku 2010, tak i všechna skla budou vyrobena ve stejném roce. Ovšem jestliže by zloděj odcizil tento vůz v roce 2012, bude pro něj velký problém sehnat skla vyrobena v roce 2010, tedy v roce výroby odcizeného vozu,“ vysvětluje Martin Pajer.

Nikdy nikdo totiž nebude měnit všechna skla, bylo-li rozbito třeba jen jedno nebo dvě, a tato skla budou prostě jiného data výroby. Pokud by byla měněna všechna okna, například kvůli nehodě, musela by to být taková nehoda, že by se jednalo o totální škodu. Jenže takové auto by nikdo zase nekoupil.

Na označení skel se používá buď vypískování, nebo vyleptání kódu. Odstranit kódy není prakticky možné, zvláště u pískování. „Pískování je neodstranitelné. Pokud se ho pokusíte přece jen odstranit, čelní i zadní sklo v 99 procentech praskne. Na bočních oknech by se pískování teoreticky dalo rozleštit, ale na skle by vznikla tak výrazná optická nerovnost, že by nešla přehlédnout.“

Nejedná se přitom o nic náročného. „Pokud se zákazník rozhodne, že si nechá takovýmto způsobem označit skla vozu, není nic jednoduššího než zajet do specializovaných firem, kterých jsou po České republice stovky. Pískování skel je otázka dvaceti, maximálně třiceti minut.“

Na začátku je tedy investice někde mezi 1.500 až 2.000 korunami, ale i ty se nám mohou velmi snadno vrátit. „Minimálně polovina pojišťoven poskytuje po vypískování skel slevy na celkové pojištění, které se pohybují v rozsahu pěti až deseti procent. Pokud vycházíme z toho, že standardní pojistka na Škodu Octavii stojí kolem 15 tisíc korun, tak s desetiprocentní slevou se vám investice do vypískování skel vrátí hned v prvním roce,“ radí Martin Pajer.

Jediné, co člověku nejde do hlavy, je tedy to, proč takováto označení nedávají na svá auta samotné automobilky. Odpověď je jednoduchá. Vyjde-li označení jednoho auta na tři eura a vy vyrobíte milión aut ročně. Kolik to dělá?

autor: pgj
Spustit audio