Vyšetřování teroristického útoku na americké letadlo pokračuje

28. prosinec 2009

Evropská letiště se během neděle i pondělka potýkala s dlouhými zpožděními po utužení bezpečnostních kontrol, zvláště na letech do Spojených států. Největší londýnské letiště Heathrow například hlásilo až tříhodinová zpoždění odletů a podobně na tom byli i jinde.

Za vše může sobotní nezdařený teroristický útok třiadvacetiletého Nigerijce Umara Faruka Abdul-Mutallaba na letadlo společnosti Northwest Airlines s téměř třemi stovkami cestujících. Útočník se krátce před přistáním letadla z Amsterdamu v americkém Detroitu pokusil vznítit v rozkroku ukrytou výbušninu pentaerytritol a podle svědectví spolucestujících mu začal hořet oděv i stěna letounu a kabina se začala plnit kouřem. Několik cestujících se na útočníka vrhlo a zneškodnilo jej a oheň byl rychle uhašen aniž došlo k výbuchu. Útočník byl pak po přistání zatčen, ošetřen a obviněn z teroristického útoku, za což mu hrozí trest 20ti let vězení a pokuta čtvrt miliónu dolarů. Podle některých zpráv se útočník už měl přiznat, že mu vybušninu ve spodkách i s instrukcemi předala al-Kajda v Jemenu. Prezident Obama, který byl o útoku ihned informován, nařídil okamžité utužení bezpečnostních kontrol na letištích a důkladné vyšetření pozadí incidentu.

Jakmile se zpráva o útoku rozběhla po světě, začaly se vynořovat pozoruhodné podrobnosti. Umar je synem jednoho z nejbohatších a nejvlivnějších Nigerijců dra. Alhadžiho Umara Mutallaba, donedávna předsedy správní rady banky FBN, jedné z největších nigerijských bank a jeho matka pochází z Jemenu. Rodina žije na muslimském severu Nigerie, zatímco politicky i hospodářsky vlivnější jih je převážně křesťanský. Příjmení otce i syna se podle místních zvyklostí poněkud různí. Otcovo je psáno jen Mutallab, zatímco synovo se píše buď s pomlčkou, nebo jako jedno slovo Abdulmutallab. Útočník nejprve studoval na elitní britské mezinárodní škole v Lomé v Togu a pak byl v roce 2005 poslán na studia na University College v Londýně, kde studoval technické inženýrství. Už v Lomé mu prý pro přísné dodržování nejstriktnějších muslimských pravidel a odmítání účasti na zábavách byla kolegy studenty dána přezdívka ,,imám'' a Umar měl pak během školních diskusí dokonce obhajovat útok al-Kajdy na New York 11. září 2001 i krutovládu Talibánu v Afghánistánu. Po ukončení studií v létě 2008 navštívil Houston ve Spojených státech a pak studoval Arabštinu v Egyptě. Podle některých zpráv pak rodina chtěla, aby pokračoval v technických studiích v Dubaji, ale on se odebral do Jemenu, kde měl podle expertů podstoupit tréning al-Kajdy a Britové mu letos v květnu odpřeli udělení víza. Britský ministr vnitra Johnson potvrdil dnes v rozhovoru pro televizi BBC, že Abdul-Mutallab byl na mezinárodním seznamu podezřelých z terorismu, ale nikoli na seznamu nežádoucích osob aerolinií. Podle prohlášení rodiny útočníka i banky FBN byla v době, kdy Abdul-Mutallab odjel do Jemenu, rodina tak znepokojena jeho extrémistickými názory, že otec varoval nigerijskou policii, Washington i Rijád před vlastním synem. Ten pak měl cestovat s výbušninou z Jemenu do Ghany a pak do nigerijského hlavního města Lagosu. Podle nigerijské ministryně informací prof. Dory Akunyili tam měl přestoupit na Štědrý den na letadlo do Amsterdamu a konec cesty do Detroitu je už znám. V Londýně už také policie prohledala jeho byt v prestižní Harley Street.

Mezinárodní bezpečnostní experti si nyní lámou hlavy, jak zaručit, že by nedocházelo k poklesu ostražitosti bezpečnostních kontrol na světových letištích, jako například v notoricky nedůsledné Nigerii. Problémem ovšem je i skutečnost, že cestující přesedající z letu na let už neopouští bezcelní prostory a tedy často nejsou vůbec podrobováni nové kontrole před další částí cesty. Mezitím už začali být nyní cestující do Spojených států podrobováni zvlášť důkladným letištním kontrolám, včetně nových prohlídek příručních zavazadel i před vstupem do letadel přímo na bránách. Váha příručních zavazadel byla na těchto letech omezena na šest kilogramů, cestující musejí hodinu před přistáním odevzdat pokrývky na přikrytí a nesmi chodit po kabině ani na toalety. Některé aerolinie prý dokonce uvažují o zákazu palubních videofilmů, aby nebyla pozornost cestujících odváděna od jakéhosi ,,hlídání se navzájem''. To vše je sice omezením pohodlí, ale cestující údajně nijak neprotestují. Zároveň to ovšem znamená další zdržení před odletem a tedy prodloužení cesty o dřívější příjezd na letiště, což cestující neradi činí. Malá množství povolených tekutin i důkladné kontroly ovšem omezují možnosti potenciálních útočníků a lze jen konstatovat, že nejnovější útok se možná nepodařil i z těchto důvodů. A příbuzní tedy nemusejí oplakávat dalších téměř tři sta obětí al-Kajdy, která - jak je zřejmé - stále ještě dokáže měnit místa působení i způsob boje.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .

autor: jj
Spustit audio