Z Palmovky do Letňan. Do Prahy se vrací po 46 letech pravidelná trolejbusová linka
Po 46 letech se do pravidelného provozu v Praze vrací trolejbusy. Linka 58 propojí Palmovku a Letňany. Podle dopravního podniku se osvědčil několikaměsíční pilotní provoz. Trolejbusy pojedou denně od 9 do půl sedmé v intervalu 60 minut. V Praze zažily tyto vozy poháněné elektřinou bohatou historii, lidi vozily od roku 1936 několik desítek let. Dnes jejich éru připomíná už jen malý pomníček.
Poslední trolejbus v Praze vyjel z náměstí u Orionky kousek od pražské Flory 15. října 1972 krátce před půlnocí. Právě to tady připomíná speciálně označený sloup, který nese cedulku s nápisem „Stanice trolejbusu“.
Trolejbusy se ale do hlavního města zas vrací, i když v modernější podobě - půjde o takzvaný bateriový trolejbus. „Představuje kombinaci osvědčené trolejbusové technologie a také moderních trakčních baterií, které umožnují plnohodnotný provoz i v úsecích bez trolejového vedení, tedy fakticky v elektrobusovém režimu,“ vysvětluje Radiožurnálu mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
V Praze se trolejbusy objevily poprvé v druhé půlce 30. let 20. století. První taková linka vedla z Vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku.
Nejslavnější časy zažily trolejbusy v Praze v 50. letech. „Podnik provozoval zhruba 11 linek na téměř 60 kilometrech, tudíž i zde okolo rozhlasu po Václavském náměstí. Tam jsou místa těch nejhlubších vzpomínek posluchačů právě na trolejbusovou dopravu,“ popsal Milan Pokorný, který dlouhá léta pracoval v Muzeu městské hromadné dopravy.
Na to, že trolejbusy přestaly v Praze jezdit, mělo vliv několik věcí. „Budovaná podzemní dráha jako věc politická páteřní dopravy, která Praze do dneška zůstala, přispěla částí k likvidaci trolejbusu a rozvoj autobusové dopravy právě do příměstských částí,“ vysvětlil Pokorný.
Největší výhodou trolejbusů je to, že lépe a úsporněji zvládají kopcovitý terén, kam se autobusy „šplhají“ pomalu a s obtížemi. A toho využije i nová linka 58 - na její trase je totiž výrazné strmé stoupání v prosecké ulici.
„Úsek Palmovka-Letňany jsme vybrali kvůli kopcovitému terénu. Můžeme zde spolehlivě otestovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách,“ dodává mluvčí Řehková. Zavedení nové trolejbusové linky stálo 10 milionů korun.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
V Česku hledáte jakoukoliv práci co nejdřív, v Dánsku tu nejlepší a pomůžou vám s tím, srovnává sociolog
-
Piráti přišli s návrhem na rozhýbání ekonomiky. Na prosazení svých 20 bodů ale nemají sílu ani čas
-
ONLINE: ‚Musíme se připravit.‘ Rusko může mít za pět let prostředky k útoku na NATO, řekl německý generál
-
Navalná: Obyčejní Ukrajinci chápou, že ne všichni Rusové jsou proti nim. Kyjev dělá chybu, že je ignoruje